Verktyg och konsten att meka

petrush

Well-known member
Hej,

När jag donar med grejer finns en viss tendens att det strular till sig och det slinter när man drar upp muttrar, skruvspår ger sig och allsköns sådan otur.

Ska påbörja lite lagningar på min nyinförskaffade maskin (Andreja) och vill låta den förbli fin. Hur gör man för att inte skada när man mekar?

Jag antar att man skall lämna skiftnyckeln och bara använda fasta "blocknycklar"?
Hur gör man när man donar med kromade delar, kan man ha någon form av handduk emellan, eller nåt som skyddar det?

Finns det några andra bra mektips (mjukvara/hårdvara) som kan vara bra att känna till för att det inte ska bli elände i slutändan? Behövs momentdragare, eller kan man dra åt stenhårt?
 

Delonghi

Active member
Små tips

Generellt sätt när det gäller småmaskiner finns det lite råd:
- Ta ur sladden innan du börjar meka, (jag har glömt det en gång :D).
- Se till att du använder rätt kryssmejsel. Vanligaste är PH0-PH3 och PZ0-PZ3. Väljer du fel mejsel är det lätt att dra sönder skruvhuvuden. Det räcker att köpa ett enkelt sett från biltema så du får alla val du behöver.
- Få isär är enkelt. Det svåra är att få ihop allt i rätt ordning. Anteckna eller ta kort vid olika grader av nedmontering så är det enklare att undvika att du får delar över. Att få delar över är JÄTTEDÅLIGT.

- Ta inte isär kokaren om du inte måste. Det kan ge läckor. Om du måste ta isär den så är det viktigt att inte skada packningarna. Eftersom du ska dricka det som passerar kokaren så skulle jag inte använda tätningsmedel eller packningar utan att veta att de var godkända för livsmedel.

Det var lite enkla råd. Till sist en varning:

OM DU TAR BORT ELLER SKADAR TERMOSKÄKRNINGARNA KAN MASKINEN EXPLODERA.

Det är mycket ovanligt och du måste koppla bort alla skydd för att det ska ske, men ändå.

Lycka till!
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,691
Medlemmar
19,362
Senaste medlemmen
henrik_moderator
Topp