Rocket Espresso GIOTTO EVOLUZIONE

at

Active member
Hej!

Är riktigt sugen på en Rocket Espresso GIOTTO EVOLUZIONE, någon som har erfarenhet/synpunkter på denna maskin?
 

Gringubben

Well-known member
Är väl ingen tokvanlig maskin, kan jag tänka mig. (Budgeten). Det är väl därför svaren dröjer. Men skulle kunna tro att det är typ "top of the line" för hemmabaristan. (Tills du köper en renodlad proffsmaskin). DVS du behöver inte byta upp dig. Det enda jag funderar över är var du ska kunna serva den, för som jag såg säljer varken kaffemaskinen eller lagamati Giotto, men det finns säkert någon som tar hand om den.
Grattis till din budget, och hade jag haft samma så hade jag säkert klippt till på den maskinen.
 

Mayhem

Well-known member
Det enda jag funderar över är var du ska kunna serva den, för som jag såg säljer varken kaffemaskinen eller lagamati Giotto, men det finns säkert någon som tar hand om den.
Tror den svenska distributören är Monteriva som har egen serviceavdelning. Kaffemaskinen säljer en tidigare version av Giotto och lär också serva dem.
 

at

Active member
Ja, jag tänkte isåfall beställa den från Bella Barista. De ska ju vara bra att köpa ifrån om jag har förstått det rätt.
Pundet står lågt nu...
 

kaffe med slice

Well-known member
Spillbrickan på den maskinen är katastrofalt dålig. En flusch och den är full + att "locket" till spillbrickan med hål istället för galler gör att hälften av fluschen hamnar utanför spillbrickan. Kolla in med vilken gleshet hålen sitter, säger sig självt att det är svårt att få allt vatten att rinna ner i spillbrickan?

I övrigt gillar jag den skarpt. Men jag skulle aldrig köpa den pga av den dåliga spillbrickan.
 

freddieboy

Well-known member
Hej

Köpte en sådan i Aug, mkt trevlig maskin att arbeta med. Spillbrickan har en utskurning där "flush" vattnet passerar, dessutom kan man ansluta en avloppsslang till brickan vilket jag gjort. Min maskin är ansluten till vattennätet men fungerar bra med tanken, sjukt smidigt att ställa om den med switch samt
skruv för pumptryck. Kräver dock en ganska kompentent kvarn för att lira som bäst.
 

at

Active member
Suget efter en Giotto Evoluzione tilltar. Tror att jag kan leva med att spillbrickan är i mista laget, och någon gång i framtiden blir den inkopplad med fast vatten/avlopp.
En Compak k3 borde väl räcka i kvarnväg.
 

Coriander

Well-known member
Är också sugen på en Giotto Evoluzione. När jag läste recensionen på Bellabarista nämndes inget om att det var så stora problem med att vattnet skvätte hit och dit. Blir intressant att höra dina upplevelser om det nu blir en sån maskin!
 

freddieboy

Well-known member
Äh visst är spillbrickan inte så djup, men det löses lätt med medföljande avloppsslang.
 

Bilagor

  • DSC00042.jpg
    DSC00042.jpg
    86.8 KB · Visningar: 212
  • DSC00043.jpg
    DSC00043.jpg
    91.9 KB · Visningar: 223
Senast ändrad:

at

Active member
Boom!

photostream

photostream

photostream
 

runeo

Well-known member
Längtar hem för att ta Ett Silvia PID-skott före uppackningen! :) )
Får blodtrycksstegring!! (MedDRA LLT 100005750)
 

Bilagor

  • picsay-1296216911-1.jpg
    picsay-1296216911-1.jpg
    46.2 KB · Visningar: 90

BloodyMezzo

Well-known member
De är snygga de där maskinerna. Jag har aldrig läst in mitg på märket så jag vet inte mycket om dem. Jag tittade inte på den eftersom jag blev lite konfunderad över den snåla spillbrickan och inte har möjlighet att koppla in avloppsslang i mitt nuvarande kök (maskinen står inte på diskbänken utan på en annan köksbänk), så det blev en Duetto istället. Hoppas du får tokigt nice kaffe framöver! =)
 

runeo

Well-known member
Jo man kan fixa rätt vatten till maskinen fastän Bestmax S och tryckreducering ännu saknas. Vill inte behöva köra med vårat kalkrika vatten och sedan avkalka maskinen och tvätta bort smörjning på insidan så tidigt i maskinens liv.

Bild 3, en plastmugg på ett enkelt tankfilter för slanganslutning fyller tanken.
Bild 2, samma uppsättning fyller en stor presskanna med ett håltaget lock från en pepparkaksburk som filterstöd.
Å sen njutarhörnet på diskbänken.
 

Bilagor

  • IMAG1183.jpg
    IMAG1183.jpg
    61.8 KB · Visningar: 122
  • IMAG1186.jpg
    IMAG1186.jpg
    95 KB · Visningar: 130
  • IMAG1196.jpg
    IMAG1196.jpg
    56.7 KB · Visningar: 168

colares

New member
Är allvarligt intresserad av att köpa en Giotto Evoluzione. Är det något man bör tänka på vid köp från tex. Bella Barista? Är maskinen full anpassad för det svenska elnätet osv?
 
Topp