Får inte till malningsgrad, nära på att kollapsa mentalt! (video finns!)

Molarin

Well-known member
Det är en svår fråga att svara på. Vissa, företrädelsevis italienska, blandningar blir bäst på 16-18 sekunder medan söta singlar kan göra sig bäst på uppåt minuten. Men generellt brukar man säga 20-30 sek.
 

Tamper

Well-known member
Jag tycker att dina problem stämmer ganska bra med de jag hade med min Napolissima. Väldigt svårt att få till rätt malningsgrad.
För finmalet kaffe så chokar maskinen direkt och gränsen till att få en bra shot ligger ofta väldigt nära.

Mitt tips är att du hittar en butik som säljer bra färska bönor. köp ett paket och be dem mala upp hälften på plats med en riktig kvarn.
Då kan du prova och jämföra mot din egen kvarn.

Något annat som är bra är att väga kaffet. Att felsöka om kaffemängden i filterkogen varierar kan vara svårt.
 

HE

Well-known member
När man ser på sista filmen så känns det som du bara behöver lite lite grövre malning på kaffet. Och som någon sa, ett fint kaffe. Jag har snöat in på J&N:s kaffe, så det kan rekommenderas.
 

Coffen00b

Active member
Ok Molarin, får pröva mig fram, jag är sponsrad av en polare på kaffebönor som jobbar på just denna produkt =)

Jag tror att bönorna jag anv är bra dock, däremot så har vi ett nyöppnat café i danderyd där de rostar bönorna åt dig på plats! det kan ju va nått att pröva! =D

Freddieboy, lustigt! Det är nog jag som köpte din kvarn, ja! jag är skitböjd! den går som en klocka! hur har det gått med din monstruösa Cunill? =)
 

freddieboy

Well-known member
Hehe tjena, kul att du får nytta av den. Jodå Cunillkvarnen maler på haha :). Inte bra dock när särbon sover över, kör igång den mitt i natten :).

Ge inte upp, snart har du creama. Som om himlen öppnar sig :)
 

martink78

Well-known member
Jag tror att bönorna jag anv är bra dock, däremot så har vi ett nyöppnat café i danderyd där de rostar bönorna åt dig på plats! det kan ju va nått att pröva! =D

Menar du Coop Extra? http://www.presskontakt.se/pressrel...kaffet-i/2A0FBDEB-6434-A3E3-8A85-B4E319E6E82A

Även om det låter som att de väljer tråkiga kaffebönor så är det intressant att dem ger sig på sånt. Uppenbarligen börjar butiksrostat bli mainstream. Dax att byta intresse... ;)
 

Coffen00b

Active member
Ja , exakt! har inte varit där än men blir nog en sväng i veckan kanske! köpa lite nyrostat kaffe till helgen kanske ;)
Dom måste ju börja nånstans, mainstream? äh! det är ju perfekt att snart alltid kunna komma över nyrostat kaffe!
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,466
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp