Får inte till malningsgrad, nära på att kollapsa mentalt! (video finns!)

Coffen00b

Active member
Nu har jag kört med min Isomac Napolissima i ett par månader, och efter att använt plast tampern och en hand kvarn från clas ohlsson så tröttnade jag på att 1 av 20 shots blev bra,

Så nu har jag införskaffat en riktig tamper! en tampermatta, en liten sump låda, och en isomac kvarn!

men jag får inte till det!!! tacka fan för att jag känner en som jobbar med kaffe, jag har utan tvekan bränt 200-300 kr easy de senate dagarna på att få fram en bra crema, men misslyckas fatalt, närmsta jag kommer är följande videoklipp, och jag hajar inte varför den börjar fräsa i slutändan??

Tips och hjälp är larvigt uppskattat!!

http://www.youtube.com/watch?v=q8AhI64oHZY
 

Judoka

Member
Eftersom kaffet rinner för snabbt skall du testa detta.

1) Finare malningsgrad
2) Hårdare tampning
3) Större mängd kaffe.

Använd en våg, så du vet hur mycket kaffe du lägger i portafiltret. Den behöver minst visa på ett gram när, helt på 0.5 g när

Du kan även köpa en tampplatta, så du vet att du trycker med cirka 13-15 kg´s tryck.

Sen är det bara att öva!

Ge inte upp!
 

Molarin

Well-known member
Nu är jag inte helt hemma på Isomacs maskiner men det ser ut som att du har knappen för ångan intryckt. Det förklarar fräsandet på slutet, maskinen är helt enkelt åt helskotta för varm!

Någon som kan konfirmera? Knappen får ångan är väl den nedersta?
 

Gringubben

Well-known member
Jävlar vad fort det blåste igenom!
Man såg när det började blonda. Skulle gissa på malningsgraden, om inte de övriga har rätt med ångknappen. När det blir så här grymt fel undrar jag om tampningen är största boven. Men tampern på filmen var väl inte den du köpte? Tror att det viktigaste med tampningen är att fördela bra så klumparna försvinner och sedan hålla jämn nivå i korgen så det inte blir snett. Skruva ett snäpp till på kvarnen. Lycka till!
 

HE

Well-known member
Pröva att få i så mycket kaffe som filtret mäktar med och se vad som händer. Tampningen borde som sagt inte ha så stor betydelse om det är finmalet. Konstigt att man ska behöva skruva i en kvarn för att få en fin malning:huh: Om du har ett fint färskt kaffe så brukar man ju få ha lite grövre malning ibland.
 

petrush

Well-known member
Hm. Nåt skumt är det med bubbleriet i slutet av extraktionen. Jag tror också det är temperaturen. Först, kolla att inte skummning är på, för då blir det tokhett. Om inte, kolla om du kör utan portafilter, fräser det och ångar? Isf är det över 100 grader = för hett.

Jag har en isomac brio som är liknande komponenter och den tar lite tid att lära sig. Prova ta ett utbänt gem och rör om i kaffet innan du tampar för att fördela kaffet och minska klumparna. Se till att portafiltret suttit i en bra stund och är hett. Sen är ju kaffet förståss viltig(ast?).
 

Sörplarn

Active member
Jag tror på Molarin, slå av ångknappen. Samt, mal fint och ha inte i så mycket kaffe som filtret mäktar med...med tanke på isomacs spridarfilter.
 

petrush

Well-known member
Hm. Nåt skumt är det med bubbleriet i slutet av extraktionen. Jag tror också det är temperaturen. Först, kolla att inte skummning är på, för då blir det tokhett. Om inte, kolla om du kör utan portafilter, fräser det och ångar? Isf är det över 100 grader = för hett.

Jag har en isomac brio som är liknande komponenter och den tar lite tid att lära sig. Prova ta ett utbänt gem och rör om i kaffet innan du tampar för att fördela kaffet och minska klumparna. Se till att portafiltret suttit i en bra stund och är hett. Sen är ju kaffet förståss viltig(ast?).
 

Gringubben

Well-known member
Hm. Nåt skumt är det med bubbleriet i slutet av extraktionen. Jag tror också det är temperaturen. Först, kolla att inte skummning är på, för då blir det tokhett. Om inte, kolla om du kör utan portafilter, fräser det och ångar? Isf är det över 100 grader = för hett.

Jag har en isomac brio som är liknande komponenter och den tar lite tid att lära sig. Prova ta ett utbänt gem och rör om i kaffet innan du tampar för att fördela kaffet och minska klumparna. Se till att portafiltret suttit i en bra stund och är hett. Sen är ju kaffet förståss viltig(ast?).


Jag brukar stanna malningen några gånger och trycka omkring kaffet med fingret, funkar bra det med, men det ser ut som om det är för grovt malet. Vad händer om du skruvar ett snäpp till på kvarnen?
 

HE

Well-known member
Sörplarn: Vad är speciellt med spridarfiltret? På min maskin går det inte få dit pf om det är för mycket kaffe i korgen mer händer inte förutom att det kan rinna toksakta och inte smaka lika gott.
 

Gringubben

Well-known member
HE: Exakt. För mycket kaffe i korgen går inte. Max brukar vara när man ser märke i pucken efter stjärnskruven i spridarfiltret. Nu är jag nyfiken på vad som hände när trådstartaren skruvade på kvarnen.
 

Coffen00b

Active member
Tack alla kaffeälskare för grymma tips!! jag tog åt mig tre st väsentliga tips och lyckades komma en bra bit på väg!

#1 , malde lite grövre
#2 , packade hårdare
#3 , stängde av ångknappen :D VILKEN SKILLNAD!!

Se resultated nedan!
Har ni några andra tips på hur man kommer åt en "högre" , "fetare" eller rentav "mer" crema så är jag idel öra! =)

---> Slutresultat <---
 

martink78

Well-known member
Tack alla kaffeälskare för grymma tips!! jag tog åt mig tre st väsentliga tips och lyckades komma en bra bit på väg!

#1 , malde lite grövre
#2 , packade hårdare
#3 , stängde av ångknappen :D VILKEN SKILLNAD!!

Se resultated nedan!
Har ni några andra tips på hur man kommer åt en "högre" , "fetare" eller rentav "mer" crema så är jag idel öra! =)

---> Slutresultat <---

Du menar att du malde finare väl? Dvs du skruvade åt kvarnen så kaffet blev finare?
förutom att testa att mala ännu finare skulle jag fokusera på doseringen, skaffa en våg för det gör ofta rätt stor skillnad.. Tampningen skulle jag mest försöka få så rak som möjligt. Hur mycket du trycker spelar i min erfarenhet mindre roll.
 

HE

Well-known member
Kaffe med robusta i ger mer crema.
Det diskuterades i en annan tråd, för något år sedan vill jag minnas, att man snudd på kan låta bli att tampa och det blir bra ändå.
 
Senast ändrad:

kellogs

Well-known member
Är kaffet färskt? Det ser ut som om du får kanalisering mot slutet, dvs att det blir hål i pucken där vattnet rinner genom utan extrahera
 

Sörplarn

Active member
HE: Spridarfiltret på isomac är lätt konvext, för mycket kaffe i kan göra att spridarfiltret vänder på sig och blir konkavt istället. Finns en del trådar om det, men detta är rent isomac-bekymmer så du behöver nog inte tänka så mycket på det:)
 

hne

Well-known member
Det rinner inte speciellt snabbt på filmen, men jag håller med Molarin - vid runt 30s ser det riktigt bra ut. Innan det blondar. Prova också mala grövre och/eller tampa lösare tills det rinner utan att droppa. Det ska nog bli Ruskigt Gott vilken dag som helst, nu!
 
Topp