Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 8 av 29

Får inte till malningsgrad, nära på att kollapsa mentalt! (video finns!)

Nu har jag kört med min Isomac Napolissima i ett par månader, och efter att använt plast tampern och en hand kvarn från clas ohlsson så tröttnade jag på att 1 av 20 shots blev bra,

Så nu har jag införskaffat en riktig tamper! en tampermatta, en liten sump låda, och en isomac kvarn!

men jag får inte till det!!! tacka fan för att jag känner en som jobbar med kaffe, jag har utan tvekan bränt 200-300 kr easy de senate dagarna på att få fram en bra crema, men misslyckas fatalt, närmsta jag kommer är följande videoklipp, och jag hajar inte varför den börjar fräsa i slutändan??

Tips och hjälp är larvigt uppskattat!!

http://www.youtube.com/watch?v=q8AhI64oHZY

Eftersom kaffet rinner för snabbt skall du testa detta.

1) Finare malningsgrad
    2) Hårdare tampning
    3) Större mängd kaffe.

Använd en våg, så du vet hur mycket kaffe du lägger i portafiltret. Den behöver minst visa på ett gram när, helt på 0.5 g när

Du kan även köpa en tampplatta, så du vet att du trycker med cirka 13-15 kg´s tryck.

Sen är det bara att öva!

Ge inte upp!

Senior Member
    Reg.datum
    sep 2009
    Det här är ju tyvärr Två Isomac i Ett nötskal !

Administrator Molarins avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Nu är jag inte helt hemma på Isomacs maskiner men det ser ut som att du har knappen för ångan intryckt. Det förklarar fräsandet på slutet, maskinen är helt enkelt åt helskotta för varm!

Någon som kan konfirmera? Knappen får ångan är väl den nedersta?

Senior Member hnes avatar
    Reg.datum
    maj 2010
    Ser ut som ångknapp på bilder, ja.
    Tampplatta för att veta tryck? Räcker fint med badrumsvåg, och så hemskt viktigt är det inte.

Sen kan det vara idé att flytta stoppskruven på de där kvarnarna. http://www.riktigtkaffe.se/showthrea...5-dum-%E4nd%E5

Senior Member Gringubbens avatar
    Reg.datum
    jul 2010
    Jävlar vad fort det blåste igenom!
    Man såg när det började blonda. Skulle gissa på malningsgraden, om inte de övriga har rätt med ångknappen. När det blir så här grymt fel undrar jag om tampningen är största boven. Men tampern på filmen var väl inte den du köpte? Tror att det viktigaste med tampningen är att fördela bra så klumparna försvinner och sedan hålla jämn nivå i korgen så det inte blir snett. Skruva ett snäpp till på kvarnen. Lycka till!
    En dubbel på morgonen=Jag är på gång. En dubbel till=Ready to rock.

Pröva att få i så mycket kaffe som filtret mäktar med och se vad som händer. Tampningen borde som sagt inte ha så stor betydelse om det är finmalet. Konstigt att man ska behöva skruva i en kvarn för att få en fin malning Om du har ett fint färskt kaffe så brukar man ju få ha lite grövre malning ibland.

Senior Member
    Reg.datum
    okt 2009
    Hm. Nåt skumt är det med bubbleriet i slutet av extraktionen. Jag tror också det är temperaturen. Först, kolla att inte skummning är på, för då blir det tokhett. Om inte, kolla om du kör utan portafilter, fräser det och ångar? Isf är det över 100 grader = för hett.

Jag har en isomac brio som är liknande komponenter och den tar lite tid att lära sig. Prova ta ett utbänt gem och rör om i kaffet innan du tampar för att fördela kaffet och minska klumparna. Se till att portafiltret suttit i en bra stund och är hett. Sen är ju kaffet förståss viltig(ast?).

Liknande ämnen

1. Kubanskt kaffe finns det att köpa?
    Av Martin_Blomberg i forum Mjukvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 22:11
  2. Jag får inte heller till malningen
    Av maskros i forum Hantverket
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-30, 16:51
  3. Hjälp, jag får inte till creman
    Av Sunny i forum Mjukvara
    Svar: 9