Våg för bönor samt malet kaffe

pgojim

Well-known member
Jag maler ju mitt kaffe till min nya moccamaster
Men Wilfa kvarnen har ju ingen inställning för antal koppar
Så jag undrar om man kan köpa en finare digitalvåg som man kan väga kaffe för säg 4 koppar tex 28g bönor? eller är det 28g malet som räknas?

Tycker det är lite klurigt det blir alltid för lite eller för mycket malet beroende på hur mycket bönor jag häller i kvarnen...

/ Jimmy
 

jonasy

Well-known member
Använder en digitalvåg, kostade 149:- tror jag och de pengarna har jag säkerligen sparat in genom att ta rätt mängd bönor plus att jag får konsistentare resultat. Snudd på omöjligt att dosera på något annat sätt än mha våg, om man kör något annat än espresso (där märks ju när portafiltret är fyllt ...). Mängd bönor innan malning = mängd bönor efter malning (minus någon tiondels procent som ev fastnar på vägen).

7 gram per deciliter vatten är standardrekommendationen, man får givetvis prova sig fram beroende på bryggmetod, kaffesort och viktigast personliga preferenser.

Naturligtvis blir det olika mängd malet kaffe beroende på hur mycket bönor du maler ;)
 

pgojim

Well-known member
Använder en digitalvåg, kostade 149:- tror jag och de pengarna har jag säkerligen sparat in genom att ta rätt mängd bönor plus att jag får konsistentare resultat. Snudd på omöjligt att dosera på något annat sätt än mha våg, om man kör något annat än espresso (där märks ju när portafiltret är fyllt ...). Mängd bönor innan malning = mängd bönor efter malning (minus någon tiondels procent som ev fastnar på vägen).

7 gram per deciliter vatten är standardrekommendationen, man får givetvis prova sig fram beroende på bryggmetod, kaffesort och viktigast personliga preferenser.

Naturligtvis blir det olika mängd malet kaffe beroende på hur mycket bönor du maler ;)

Ja då har jag fått klarhet i det hela.
Enklast då att skaffa en våg och väga upp ca 7g bönor per kopp kaffe och sen hälla detta i kvarnen :D

Jag ska bara hitta en prisvärd och bra våg för detta :D
 

Fahlen

Active member
På Årekafferosteri påsarna står det ca 1 dl hela bönor ger 4-5 koppar,
Det blir som oftast bra tycker jag, då jag har utgått från detta på samtliga sorter.
 

mts

Well-known member
Se bara till att kolla noggranheten på vågen, skulle den t.ex var +-2g så blir det en möjlig avvikelse på nästan 20& för en kopp.
 

danwi

Well-known member
Dom jag har beställt har varit från Kina men dom har kommit på en-två veckor. Dealextreme är billiga men notoriskt opålitliga när det gäller leveranstider...
 

kafferic

Active member
Jag beställde den här: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.29495 från dealextreme. Den kom i fredags efter 23 dagars väntan. Funkar bra men har lite grand avvikelse. En enkrona väger in på 6,97 gram (skall väga 7 gram) så det betyder väl 0,4% avvikelse, så det duger för mig. Gratis frakt, inget strul, skickades som gåva så det blev heller inga tullpåslag. Billigt som tusan men leveranstiden är ju inget för den som är otålig.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,669
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp