PID-inställningar Duetto?

BloodyMezzo

Well-known member
Tredje tråden för idag. Kort och gott; vad använder ni för inställningar. Jag har inte rört nånting (hm, avsiktligt iaf). t1: 93 grader, t2: 123 grader. P, I och D vet jag faktiskt inte vad de står på från start när man köper från Stolls. Vet heller inte riktigt vad de styr. Det verkade lite halvavancerat.

Bella Barista ska väl ha några rekommendationer men jag har inte hittat dem på nätet iaf? :huh: Ideer?
 

swirve

Well-known member
P, I och D parametrarna ska du nog inte röra om du inte har kunskap till det. Sannolikt är det bra inställda från fabrik, och det är lätt att tuna bort sig när man väl har börjat.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ja, jag hoppas bara att jag inte kom åt dem första dagen. den är lite svår att navigera i den där displayen. Finns ju grundiställningar i manualen men jag vet ju inte om det var maskinen hade när den kom från Stolles Presso.
 

JKolmo

Well-known member
Jag kör t1: 93 (beror på vilka bönor jag kör), t2: 124, E1: 10, P: 1,6, I: 0,04, D: 9,6.

P, I och D är enligt Bellabaristas rekommendationer (följer med vid köp från BB, finns såvitt jag vet inte publicerade på nätet). BBs PID inställningar sägs ge högre tempstabilitet, färre temp "overshots" och snabbare och stabilare tempåterhämtning. Fabriksinställningarna är P: 3,0, I: 0,05, D: 2,0.
 

martink78

Well-known member
Om jag inte minns fel från reglertekniken jag läste för 100 år sedan så är P den proportionella delen och den påverkar i princip snabbheten, dvs ju större desto snabbare pådrag (när börvärde (dvs inställt värde) och ärvärde (verklig temp) skiljer sig åt).
I är integrerande del och den påverkar hur nära man kommer det inställda värdet när allt är stabilt.
D är derivatan, dvs hur snabbt det ändrar sig, och den är väl kopplad till felet (dvs skilladen mellan är och börvärdet).

I praktiken så har det en massa för och nackdelar med att ha höga resp låga värden på resp och att tuna det är föremål för rätt avancerad vetenskap. T.ex så ger höga värden på P att man får överslag där temperaturen går upp över den inställda (det handlar ju om ett insvängningsförlopp). Så jag skulle nog hålla mig till rekomenderade världen eller default.

Ovanstående skrivet med reservation för att det var ett tag sedan jag läste om det och att jag säker kan ha förväxlat en massa saker. Desstom går jag på Citodon just nu och det gör ju inte saken bättre.. ;)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Om jag inte minns fel från reglertekniken jag läste för 100 år sedan så är P den proportionella delen och den påverkar i princip snabbheten, dvs ju större desto snabbare pådrag (när börvärde (dvs inställt värde) och ärvärde (verklig temp) skiljer sig åt).
I är integrerande del och den påverkar hur nära man kommer det inställda värdet när allt är stabilt.
D är derivatan, dvs hur snabbt det ändrar sig, och den är väl kopplad till felet (dvs skilladen mellan är och börvärdet).

I praktiken så har det en massa för och nackdelar med att ha höga resp låga värden på resp och att tuna det är föremål för rätt avancerad vetenskap. T.ex så ger höga värden på P att man får överslag där temperaturen går upp över den inställda (det handlar ju om ett insvängningsförlopp). Så jag skulle nog hålla mig till rekomenderade världen eller default.

Ovanstående skrivet med reservation för att det var ett tag sedan jag läste om det och att jag säker kan ha förväxlat en massa saker. Desstom går jag på Citodon just nu och det gör ju inte saken bättre.. ;)

Hahaha!

Själv går jag bara på kan jang. =) P var inte svårt att förstå, däremot har jag lite svårt att förstå skillnaden mellan I och D. Men så har jag ju inte läst nåt som liknar det här sen gymnasiet.;)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag läste nånstans i ett amerikanskt forum nån som sade att Duetton har en PID som är för aggressivt inställd, antar att det innebär för högt P-värde. Jag undrar också vad maskinen kommer med för inställningar för strömförsörjning. Man kan ju ha antingen att båda kokarna kan arbeta samtidigt eller att kaffekokaren har prioritet. Fanns andra alternativ också, numrerade 2-7.

2: enabling delivery of coffee (channel one)
3: enabling delivery of coffee and steam (channel 2)
4: not connected
5: enabling delivery of coffee + enabling delivery of coffee and steam (channel 1 and 2)
6: do not use
7: enabling delivery of coffee, water and steam (channel 1 and 2), prodominantly on the coffee channel. (prioritet till kaffedelen alltså. När kaffedelen går på stängs ångkokaren av.)

I manualen står det märkligt nog att defaultläge för denna parameter (som heter F.02) är 5-7. Huh?! :huh:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Jag kör t1: 93 (beror på vilka bönor jag kör), t2: 124, E1: 10, P: 1,6, I: 0,04, D: 9,6.

P, I och D är enligt Bellabaristas rekommendationer (följer med vid köp från BB, finns såvitt jag vet inte publicerade på nätet). BBs PID inställningar sägs ge högre tempstabilitet, färre temp "overshots" och snabbare och stabilare tempåterhämtning. Fabriksinställningarna är P: 3,0, I: 0,05, D: 2,0.


Nu har jag ställt min PID enligt dina och BB:s tips. :) Verkar iaf som att den stannade direkt på 93 grader nu istället för att slå över. Om det gick fortare vet jag inte. Hur är det med värdet för E2? Du skrev inte om det. Jag har kvar mitt på 0.
 

JKolmo

Well-known member
Just det, jag har E2 på 0 också.

BBs rekommenderade inställning skall göra att det tar lite längre tid att nå inställd temp, men uppsidan är bl a en snabbare återhämtning till stabil temp. Mao blir systemet mer stabilt och man når stabiliteten snabbare. Det var det jag försökte uttrycka när jag skrev "snabbare och stabilare tempåterhämtning". Klart som korvspad...
 
Topp