Duger Hugin Coffea, samt lite köpråd

Delonghi

Active member
Hej,

det är dags för mig att förbättra min manuella del av min kaffehörna. Jag har hittills kört med en enkel plastig manuell espressomaskin. Den kan leverera riktigt gott espresso men även odrickbar sörja. Sedan 7 månader tillbaka är jag stolt pappa till en 7 månaders virvelvind. Han har inte alltid förståelse för att pappa vill göra om en misslyckad shot....

Jag har tänkt att byta min maskin till en Gaggia classic, (1800 begagnad), eller en Isomac Napollisima, (600 begagnad).

Fråga 1: Duger min kvarn till dessa maskiner?
Fråga 2: Kommer jag märka en förbättring med Napollisiman eller bör jag köpa Gaggian direkt?

Tacksam för svar!

Thomas
 

Delonghi

Active member
Hmmm.... Intressant.... Det är altså bättre att behålla en "budget" espressomaskin och skaffa en bättre kvarn än att byta espressomaskin
 

Gringubben

Well-known member
Hmmm.... Intressant.... Det är altså bättre att behålla en "budget" espressomaskin och skaffa en bättre kvarn än att byta espressomaskin

Kvarnen är viktig.
Beträffande budgetmaskin, så vet jag bara att Gaggian kan göra bra kaffe, men om den räknas som budget vete fan. Många här rekommenderar just Classiken som första instegsmaskin.
Du menar alltså att om du lägger ner 1700 till 2000 för en beggad Rocky, eller rent av drygt 3000 för en ny, så spräcker det budgeten för uppgradering av maskin?
I så fall är det nog rätt väg att gå, vill jag mena.
Höll på rätt länge själv med butiksmalet med varierande resultat tills jag fick tag på kvarn.
 

Delonghi

Active member
Till och börja med TACK för svaren!!

Ja det gör ju steget svårare...Det jag är ute efter är om jag får en riktig förbättring i smaken och repeterbarheten om jag skaffar Viper/napolissma eller Classicen?

Det jag vill undvika är onödiga köp på vägen. Om det är så att jag köper t ex napolissman för 600, visst det är inte så mycket pengar, vill jag få en klar förbättring. Annars känns det ju som det kvittar.

En vettigare kvarn är på önskelistan, men då måste jag nog vänta till hösten då grabben börjar dagis.

Hmm kanske är det bäst avvakta....
 

stipok

Well-known member
600 spänn för en kaffemaskin låter som ett kap i mina öron förutsatt att den fungerar och inte behöver servas. Om du sen lessnar och vill byta upp dig inom ett år - so what?!

När det gäller kvarnen så är min erfarenhet att i perspektivet "smakförbättring per investerad krona" så kommer citronsyra för regelbunden avkalkning av maskinen på en ohotad förstaplats. Därefter kommer faktiskt kvarnen. Före kaffemaskinen. Coffean kan säkert mala till både classicen och napolissiman, men oavsett classic eller napolissima kommer du märka en skillnad med en bättre kvarn. Å andra sidan så är både bryggkaffe och presskaffe klart underskattat!

Jag vet inte om jag förstått ditt behov eller din budget riktigt men jag hade nog resonerat såhär;
Om den nuvarande maskinen var svår och krånglig och mitt primära behov hade varit att få enklare handgrepp när jag gör espresso så hade jag valt den billigare napolissiman (utan att ha erfarehnet av den).
Hade pengarna räckt hade jag dessutom köpt en vettig kvarn, typ rocky eller begagnad cafékvarn.
Om pengarna inte hade räckt så hade jag ändå köpt napolissiman men sparat några hudralappar i månaden för att kunna köpa en bättre kvarn.

Om jag behärskade maskinen och maskinen gav samma resultat varje gång, men ändå fick varierat kaffe så hade jag lagt alla pengar på en vettig kvarn.

Om budgeten inte var ett problem så hade jag köpt både classicen och en vettig kvarn.

Utifrån vad du skriver så gissar jag att du tyvärr behöver byta både maskin och kvarn.
 

Mayhem

Well-known member
Personligen så ser jag Gaggia Classic (och Rancilio Silvia, Ascaso Dream, samt övriga maskiner i samma pris-/prestandaklass) som lägsta acceptabla nivå. Riktig kokare, trevägsventil och portafilter vill man inte vara utan. Om du inte måste köpa maskin omgående så finns det ofta Gaggia Classic på Blocket till snäppet lägre priser, under 1500:- lär inte vara något problem att hitta eller ända neråt tusenlappen om du har tur.
 

djneo

Well-known member
Jag håller med Mayhem om att du ska köpa en maskin i denna klass annars kvittar det. Jag tror du skulle klara dig med en Hugin till maskinen om du modar den så den kan mala lite finare,

Hoppas du hittar nåt...
 

Delonghi

Active member
Ni skriver vettiga saker...

lite bakgrund.
Jag började min kaffebana för några år sedan med en kaffebryggare för en hundring. Det smakade ok men när jag skaffade en kvarn till den så fick jag min första kaffesmak kick och sedan var jag fast! Först skaffade jag en helautomat, sedan en nespressomaskin, efter det snubblade jag över Coffean och var tvungen att skaffa en manuell espressomaskin till den.

Nu är jag ute efter nästa steg på vägen till den perfekta koppen. Då är frågan rakt på sak:

Ger Napolilssman en bättre smak eller är det bara ett onödigt steg mot silvian jag tänker skaffa när jag blir rik?
 

Tamper

Well-known member
Jag håller helt med Mayhem. Min första maskin var en napolissima och en billig isomac kvarn och det var inte lätt att göra en bra espresso.
Litet portafilter, droppande vatten, lätt att choka maskinen, ingen trevägsventil, svårt att skumma mjölk.

Just nu kör jag två kvarnar, en proffskvarn och en konsumentkvarn och först nu har jag förstått hur stor skillnaden kan vara mellan olika kvarnar.
 

Delonghi

Active member
Då stryker jag napolissman.

Planen är nu att köpa någon typ av begagnad gaggia baby eller classic, och behålla kvarnen tills jag har råd eller snubblar över en riktigt prisvärd.

TACK alla för att ni styr en vilsen kaffe älskare mot nästa kick.
 

djneo

Well-known member
Ni skriver vettiga saker...

lite bakgrund.
Jag började min kaffebana för några år sedan med en kaffebryggare för en hundring. Det smakade ok men när jag skaffade en kvarn till den så fick jag min första kaffesmak kick och sedan var jag fast! Först skaffade jag en helautomat, sedan en nespressomaskin, efter det snubblade jag över Coffean och var tvungen att skaffa en manuell espressomaskin till den.

Nu är jag ute efter nästa steg på vägen till den perfekta koppen. Då är frågan rakt på sak:

Ger Napolilssman en bättre smak eller är det bara ett onödigt steg mot silvian jag tänker skaffa när jag blir rik?

Med risk för att reta vissa Napolilssman ägare skulle säga att det är ett väldigt onödigt steg... Jag skulle köpa mig en Silvia alternativt en classic.... De 2 sista är mera robusta enligt mig
 

mts

Well-known member
jag skulle nog spara en månad till och köpa en beggad silvia, lite större och robustare än classicen och om du ändå sneglar mot en så är det lika bra att välja den istället för att vilja byta direkt när du köpt nytt.

fast... först en vettig kvarn, har du plats så är en beggad restaurangkvarn t.ex compak k6 som titt som tätt dyker upp på blocket ett kanonval, de håller nästintill för en atombomb och gör jobbet betydligt bättre och snabbare än många småkvarnar... men du behöver lite mer plats på köksbänken.
 

Gringubben

Well-known member
Bara en tanke. Undrar varför Classicen anses vara Gaggias bästa småmaskin?
Baby Twin är ju utrustad med fler finesser. Kan det vara att Babyn innehåller ett kretskort som blir ruskigt dyrt att byta om det pajar?

För övrigt blir det mer deg över till kvarn om man väljer beggad Gaggia Classic/Baby Twin i stället för Silvia.
 

Delonghi

Active member
fast... först en vettig kvarn, har du plats så är en beggad restaurangkvarn t.ex compak k6 som titt som tätt dyker upp på blocket ett kanonval, de håller nästintill för en atombomb och gör jobbet betydligt bättre och snabbare än många småkvarnar... men du behöver lite mer plats på köksbänken.

Nja på bänken står redan en nespresso och en helautomat....Så lite trångt blir det :D. Espressomaskiner är skoj!!
 

Delonghi

Active member
Bara en tanke. Undrar varför Classicen anses vara Gaggias bästa småmaskin?
Baby Twin är ju utrustad med fler finesser. Kan det vara att Babyn innehåller ett kretskort som blir ruskigt dyrt att byta om det pajar?

För övrigt blir det mer deg över till kvarn om man väljer beggad Gaggia Classic/Baby Twin i stället för Silvia.

Jag undrar oxå varför den anses bäst.... För om det bara är finnishen som är skillnaden så passar en Gaggia Baby Dose mina behov bäst. Däremot så kanske jag köper en classic bara för att den känns tryggare. Just för att jag inte vet riktigt vad skillnaden är och satsar helst på ett säkert kort.
 

Delonghi

Active member
Snacka om osäkert kort. Hittade den här gamla baby gaggian på ebay. Är inte det jag är ute efter men det får en att tänka efter.

Hur gammal baby gaggia vågar man satsa på?
 

Bilagor

  • gaggia.jpg
    gaggia.jpg
    16 KB · Visningar: 11

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp