Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 9 till 16 av 25
    Senior Member Mayhems avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Personligen så ser jag Gaggia Classic (och Rancilio Silvia, Ascaso Dream, samt övriga maskiner i samma pris-/prestandaklass) som lägsta acceptabla nivå. Riktig kokare, trevägsventil och portafilter vill man inte vara utan. Om du inte måste köpa maskin omgående så finns det ofta Gaggia Classic på Blocket till snäppet lägre priser, under 1500:- lär inte vara något problem att hitta eller ända neråt tusenlappen om du har tur.
    Too much is not enough

Senior Member djneos avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Jag håller med Mayhem om att du ska köpa en maskin i denna klass annars kvittar det. Jag tror du skulle klara dig med en Hugin till maskinen om du modar den så den kan mala lite finare,

Hoppas du hittar nåt...
    Kaffenörd bortom räddning!

Ni skriver vettiga saker...

lite bakgrund.
    Jag började min kaffebana för några år sedan med en kaffebryggare för en hundring. Det smakade ok men när jag skaffade en kvarn till den så fick jag min första kaffesmak kick och sedan var jag fast! Först skaffade jag en helautomat, sedan en nespressomaskin, efter det snubblade jag över Coffean och var tvungen att skaffa en manuell espressomaskin till den.

Nu är jag ute efter nästa steg på vägen till den perfekta koppen. Då är frågan rakt på sak:

Ger Napolilssman en bättre smak eller är det bara ett onödigt steg mot silvian jag tänker skaffa när jag blir rik?

Citat Ursprungligen postat av djneo Visa inlägg
    Jag håller med Mayhem om att du ska köpa en maskin i denna klass annars kvittar det. Jag tror du skulle klara dig med en Hugin till maskinen om du modar den så den kan mala lite finare,

Hoppas du hittar nåt...
    Jakten är en del i tjusningen!

Jag håller helt med Mayhem. Min första maskin var en napolissima och en billig isomac kvarn och det var inte lätt att göra en bra espresso.
    Litet portafilter, droppande vatten, lätt att choka maskinen, ingen trevägsventil, svårt att skumma mjölk.

Just nu kör jag två kvarnar, en proffskvarn och en konsumentkvarn och först nu har jag förstått hur stor skillnaden kan vara mellan olika kvarnar.
    Nespresso är som Oboy. En del blandar det med mjölk för att göra det drickbart. Andra avstår helt.

Då stryker jag napolissman.

Planen är nu att köpa någon typ av begagnad gaggia baby eller classic, och behålla kvarnen tills jag har råd eller snubblar över en riktigt prisvärd.

TACK alla för att ni styr en vilsen kaffe älskare mot nästa kick.

Senior Member djneos avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Citat Ursprungligen postat av Delonghi Visa inlägg
    Ni skriver vettiga saker...

lite bakgrund.
    Jag började min kaffebana för några år sedan med en kaffebryggare för en hundring. Det smakade ok men när jag skaffade en kvarn till den så fick jag min första kaffesmak kick och sedan var jag fast! Först skaffade jag en helautomat, sedan en nespressomaskin, efter det snubblade jag över Coffean och var tvungen att skaffa en manuell espressomaskin till den.

Nu är jag ute efter nästa steg på vägen till den perfekta koppen. Då är frågan rakt på sak:

Ger Napolilssman en bättre smak eller är det bara ett onödigt steg mot silvian jag tänker skaffa när jag blir rik?
    Med risk för att reta vissa Napolilssman ägare skulle säga att det är ett väldigt onödigt steg... Jag skulle köpa mig en Silvia alternativt en classic.... De 2 sista är mera robusta enligt mig
    Kaffenörd bortom räddning!

Senior Member
    Reg.datum
    apr 2007
    jag skulle nog spara en månad till och köpa en beggad silvia, lite större och robustare än classicen och om du ändå sneglar mot en så är det lika bra att välja den istället för att vilja byta direkt när du köpt nytt.

fast... först en vettig kvarn, har du plats så är en beggad restaurangkvarn t.ex compak k6 som titt som tätt dyker upp på blocket ett kanonval, de håller nästintill för en atombomb och gör jobbet betydligt bättre och snabbare än många småkvarnar... men du behöver lite mer plats på köksbänken.
    jag har en enorm kvarn till mina små bönor

Liknande ämnen

1. Hugin Coffea - Första titten
    Av Stefan Böna i forum Kaffekvarnar
    Svar: 259
    Senaste inlägg: 2011-12-10, 08:57
  2. Säljes: Hugin Coffea
    Av ParticleMan i forum Köp och sälj
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 22:23
  3. [Köpes] Hugin Coffea
    Av Tobiemme i forum Köp och sälj