Gaggia Vattenproblem

Timpolanen

Well-known member
Hejsan! :wacko:

Jag har en Gaggia TS som har spökat sen jag köpte den för kanske en månad sen. Beggad till ett riktigt bra pris utav en god vän.

Jo problemet är att vattennivå lampan kan tändas när som helst. Och nu på senare tid brukar man kunna slå på maskinen, sedan efter ca 30min så tänds lampan (Fulltank). Och har man tur kan den stå på en hel dag :unsure:
IMG_9091-1.jpg
Känner direkt att det måste vara styrboxen, eller? För det brukar nämligen lösa sig om man tar ur alla kablar och stoppar i dem igen. Har även öppnat boxen för att se så ingen komponent gått åt skogen...
IMG_0155-1.jpg
Någon som har något tips eller är haj på Gaggia maskiner, kanske men kan koppla ur Nivån-grejjen för att se om det är den?

Tack på förhand!
MVH Tim
 

Gringubben

Well-known member
Bor du i sthlms-trakten, så finns ett par ställen som servar Gaggia. Lagamati och Kaffemaskinen, tex. Tror inte det blir alltför dyrt.
Bara ett tips om det inte finns ngn annan som kan din modell exakt.
 

Timpolanen

Well-known member
Jo den har varit inne på Lagamati en vända, men du fungerade den såklart :angry:

Men har snackat med dem nu och en styrbox går på 995kr, den kan jag enkelt byta själv. Men vill ju veta att det är den innan jag slänger ut en lax :unsure:
 

Timpolanen

Well-known member
Humm det tror jag inte. Har gått igenom allt och det ser bra ut, även sprutat elektroniksprej i knappar och liknade. Har även satt ihop kablarna som går till vatten indikatorerna för att få 100% kontakt, men utan resultat.

Synd att denna maskin verkar så sällsynt :(
 

HE

Well-known member
Släng iväg ett mail till Gaggia i Italien. De är nog inte omöjliga, de borde ju veta vad som stökar. Det skadar ju inte att försöka.
 

Timpolanen

Well-known member
Jo det kan vara en ide :)

Lampen på idag med, så tänkte jag skulle testa att koppla bort styrboxen för att kolla om de funkar. Japp! Ur och i med kablarna och slå på maskin, så funka det :) Men denna prossedur blir ju varje gång isf.....

Kanske sätta en switch så man kan bara slå av/på för att göra det lite enklare. För vet inte om jag vill lägga pengar för en ny box just nu, har tänkt att renovera maskinen senare ändå.
 

Gringubben

Well-known member
Jag tror att när Lagamati tar 995, så ingår monteringen oxå, så var det för mig när jag lämnade in. Det skulle inte bli billigare om jag gjorde jobbet själv. Fördelen är att du slipper göra någon tabbe så den pajar ännu mer.
Jag hade chansen att köpa den trasiga delen hos Kaffemaskinen till en billigare peng och montera själv, men tog det säkra före det osäkra.
 

Timpolanen

Well-known member
Humm, vet inte om det ingick montering. För jag frågade om bara själva boxen, att jag skulle montera en själv. Ää ingen kan gå fel om man bara är noga när man montera den. Det är bara flatstift kontakter som ska kollas i rätt ordning och jag har märkt upp dem nu så det alltid blir rätt. Eftersom jag kanske har kopplat i/ur styrboxen 20ggr nu så borde jag kunna montera in den nya :)

Idag har den skött sig bra! Sitter med en Latte och fick till en riktigt bra espresso :D

Har funderingar på att plocka isär allt, avkalka. Svetsa/löda underplåten med rostfritt samt isolera och polera kokaren :)
 

normende

Well-known member
Hej..
Det kan vara så att det finns någon dålig lödning på kretskortet. Om du söker på nätet så kan du hitta en guide hur man fixar ett kretskort till en Hewlett Packard skrivare genom att baka kortet i ugnen. Kan vara ett tips . Ta det väldigt försiktigt och ha kolla på processen.
Lycka till.
Mvh
/Lars
 

Timpolanen

Well-known member
Har kollat på lödningarna även lödit om några som såg liite skumma ut, men utan resultat... DItt tips verkar lite wild n' crazy, kanske borde testa :)
 

Mayhem

Well-known member
Låter väl mer som att det är skit på kontaktblecken om det fungerar en stund efter att du tagit loss och satt dit kontakterna igen? Provat att rengöra alla kontakter ordentligt och skrapa bort eventuella beläggningar?
 

Timpolanen

Well-known member
Alla stift ser fina ut inga belägg alls.

Jag trodde detta var lösningen, att den funka varje gång. Men icke! Kör även en vända elektroniksprej i alla relän, men funkar inte.

Äää dags å köpa en styrbox tror jag, men det drygaste vore om det inte var den.
 

Timpolanen

Well-known member
Så ringt lagamati och det ska fixa fram en strybox till mig. Så drygt när man är as taggad, köpt nya bönor å allt. Maskinen har presic nått inställt tyck sen ska man ta fram mjök å sånt, å vips så tänds den lilla äkliga lampan!!! :angry: Och ibland mitt i en bryggning..... Fast oftas hinner man presic göra en dubbel espresso :unsure:

Hoppas det är rätt reservdel nu bara!
 

Timpolanen

Well-known member
Jo verkligen!

Fick höra idag att den kostar 1950kr :O Har för mig att de sa 995kr sist jag ringde! Han skulle dubbel kolla och höra av sig imorron!

Ingen som har kontakter för att köpa en strybox (levelregulator)? :)

För om den går på 2lax så funtar jag på om man kanske ska koppla ur vattennivås mätaren på något sätt och hålla koll på nivån manuellt.
 

Timpolanen

Well-known member
Idag har maskinen varit riktigt duktig. Har varit på sedan imorse utan problem, gjort ca 10st dubbel espresso :D

Men imorron bitti läre inte bli något kaffe :(
 

Timpolanen

Well-known member
Äntligen...! Fick ta i en styrbox via Kaffemaskinen i stockholm. Men..... De sa när jag beställde den att den skulle kosta 1500kr. När jag nu skulle hämta den skulle de ha 1700kr... Sånt gillar jag inte! Väldigt dåligt, men känner sig lite blåst. Efter en diskussion så sänkte han till 1600kr, men ändå, har man sagt ett prsi så gäller det. Sista gången jag har kontakt med dem....


Men nu är jag skit glad iaf!!! Och helt hög på espresso! Underbart!
5280686345_892c2e6d80.jpg

5280686691_390139ec15.jpg

Kenya AA (mörkrost)
5280686103_754b633261.jpg

5280686999_49930db854.jpg
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp