Renovering Brasilia Century Maxi America

LarsErikW

New member
Hej all glada,

ny på forumet, här verkar det finnas gott om entusiaster. Har med stort nöje läst tex om Ernst ansträngningar att får ordning på sin Brasilia Century.

Har just uppfyllt en riktigt gammal dröm och skaffat en "riktig" restaurangmaskin. Det blev en Brasilia Century Maxi America (2-grupps med inbyggd kvarn) som stått och kämpat i den Skånska myllan. Den verkade rejält byggd och jag fick den till ett bra pris.

Tack och lov verkar man ha använt avkalkaren och skött den hjälpligt, så i stort sett ingen kalk i rör och kokare, däremot en del sten i grupphuvudena. Tänker använda den rekommenderade "mirakelkuren" citronsyra på detta.

Maskinen fungerade i stort sett förutom att den stått ett par år och rör och kokare är kolsvarta inuti och vattnet var brunt och smakade blä. Maskinen är nu därför riven i atomer för en grundlig rengöring och byte av alla packningar. (Skruvar och renoverar engelska sportbilar till vardags så detta kändes inte som "rocket-science").

Jag har några funderingar som någon kanske kan svara på:

1: Var kan man få tag på en riktig reparations/service manual till denna maskin (har sökt som en galning på nätet utan att hitta något)?

2: Om jag köper delar till maskeinen på tex www.espressoxxl.de istället för hos generalagenten (Impro), så är somliga av dessa väsentligt mycket billigare. Är det mer än priset som skiljer? Jag menar, är det "riktiga orginaldelar" jag får eller är det något "annat billigt". Generellt får jag intrycket att det är mycket "icke orginal" i webshopparna... stämmer detta?

3. När jag ska skruva ihop kokaren igen med alla rörböjar konstaterade jag när jag skruvade isär att gängorna verkar tätade med något medel (Locktite?)(förutom att det är mjuka kopparpackningar under flänsarna. Någon som vet vad som brukar användas som är godkänt för livsmedel och dessa temperaturer?

4. Avkalkaren. Avhärdningskulorna i tanken ser ut som brunt farinsocker. Jag antar att de har en helt annan färg om de är nya och fräscha. Med tanke på vilken yta som dessa representerar om de tagit upp en massa föroreningar så känns det som en bra ide att byta ut "medlet". Vet någon var får man tag i nytt "medel"

Jag ska vid tillfälle försöka bidra med lite bilder. Erfarenheter och kunskaper bidrar jag alltid gärna med. Verkar vara ett jättetrevligt forum :lol: !

Mvh /LasseW
 

sjöbod

Well-known member
Hej LasseW !

När det gäller service och reparationsanvisningar till espressomaskiner kan det bli svårt att finna, men sprängskisser brukar vara enklare att hitta och de
brukar man klara sig med.

När det gäller din fråga om gängtätning där det saknas kopparbrickor eller o-ringar så använde jag Loctite 577 vid min senaste och nyss avslutade
renovering med gott resultat. Se länk http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=3921.

Lycka till ! / sjöbod :lol:
 
C

crema

Guest
ang filter så kan du testa och Regenerera filtret LÄNK skulle du inte vara nöjd med det så kanske du skall leta på Dowex det är det dom har här där har du också sprängskisser. det är från nuovaricambi.it som jag har köpt mina grejor och vet inte om det orginal men det har inte kännts som någon dålig kvalite.
 

LarsErikW

New member
Hej och tack för svaren! Har tittat runt bland en mängd reservdelsåterförsäljare och har svårt att hitta någon som har kopparpackningarna...

När det gäller filtret så har jag regenererat detta, frågan är bara hur fräscht det är att dra sitt vatten genom plastkulor som exponerar en yta motsvarande flera kvadrarmeter mot vattnet när man inte har koll på hur det har hanterats... helt säkert är i alla fall att det stått "blött" i över ett år utan att användas... (bakterier etc...)
 
C

crema

Guest
Hej och tack för svaren! Har tittat runt bland en mängd reservdelsåterförsäljare och har svårt att hitta någon som har kopparpackningarna...
det finns nog utan att det står att det är det tex (gick igenom min låda) 542555 på nuovaricambi.it är kopparpackning känns lite som att teflon har tagit över lite, kanske inget fel i det.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp