Var hittar jag malskivor?

Nex

Active member
Hej där kaffenördar! :)

Har precis fått min Isomac Zaffiro och en Isomac kvarn och försöker nu få till det perfekta kaffet men det är svårare än jag trodde. Tills jag upptäckte att det nog är kvarnen som maler lite för dåligt... Har den på det finaste men min billiga Krupskvar fixar fortfarande finare malning. Så en gissning är väl att malskivorna är lite slitna?

Och om man nu skall byta detta då kommer man till frågan var man köper nya malskivor och vad det kostar? Kan man göra det själv eller måste man lämna in den?

Tips mottages och har ni lokala tips vore det kanon! Bor i goa Göteborg :)
 

martink78

Well-known member
Det finns en spärr på kvarnen som hidrar att man maler finare, den går att ta bort eller flytta så den maler så du kan mala finare. Kolla mellan gradskivan och plåten så ser du att det finns en nit i plåten och en liten pigg i gradskivan som tar stopp.
Om du tar bort hopper och gradskivan (den är bara fasttryckt) så kommer du åt en liten insexskruv som är ovandelen av piggen. Skruva ur den så kan du mala hur fint som helst, se bara till att du inte försör nått genom att skruva ihop skivorna helt.

Här finns en gammal tråd i ämnet.. http://www.riktigtkaffe.se/showthre...e-s%E5-dum-%E4nd%E5&highlight=inox+stoppskruv
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp