Kan få köpa en Jura Impressa X9 till bra pris. Skall jag ?

Har en bekant som jag har fått erbjudande om att köpa en Jura Impressa X9 av för 12.000 (priset går eventuellt att pruta lite på). Vet inte exakt hur gammal den är, men bekanten jobbar i kaffebranschen och lovar att den skall vara nyservad.

Själv är jag privatperson och det kommer inte att bli så många kaffe per dag, har förstått att denna maskin är mer till för mindre kontor o.dyl. Har inte haft en espressomaskin tidigare, men velat ha en i flera år. Gillar tanken med att kunna ha två olika bönor, kunna skumma mjölk samtidigt, kunna ställa in maskinen att värma upp innan jag går upp på morgonen. Är lite lat, tror jag, och ser tjusningen med att bara trycka på en knapp.

Men, är det värt att köpa denna maskin eller finns det alternativ för samma peng? För mig lutar det lite åt att en proffsmaskin, även om den är något för stor, borde vara kvalitetsmässigt bättre än en halvdan maskin för privatbruk? Några kommentarer?
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Jag ser att det är inbyggd kvarn i maskinen. Fråga vad som har ingått i service, har dem bytt kvarnskivor? Speciellt viktigt att kolla kvarnskivorna om den har stått på café eller liknande med många koppar per dag.
 

Mayhem

Well-known member
Jag vet inte hur mycket till finsmakare du är, men ingen helautomat jag druckit kaffe från har varit ens i närheten av att prestera en lika bra kopp som en "vanlig" espressomaskin på instegsnivå. Helautomater ger konsekvent kvalitet i koppen till minsta möjliga ansträngning men det är i mina ögon inte värt mycket när resultatet är konsekvent mediokert...
 
Tack för input. :)

Någon extrem finsmakare är jag nog inte, även om mat o dryck är ett stort intresse. Har som sagt funderat på espressmaskin i ett par års tid men inte kunnat bestämma mig. (Hade en liten Krups för över 10 år sedan där kaffet verkligen inte var gott.)

Först var jag inne på en helautomatisk maskin eftersom jag hade svårt att se mig själv på morgonen hålla på o mecka. Jag maler inte ens bönor på morgonen utan vill bara ha kaffet så fort som möjligt.,

Sedan har jag smakat goda espresso hos bekanta o på kaféer och tänkt att jag nog skulle ha en halvautomatisk maskin ändå. Lite mer meckande men det kan det vara värt. Har surfat en hel del och varit inne på detta forum och läst mycket. Jag förstår att det för många är en upplevelse att kunna göra den perfekta espresson.

Sen svängde jag tillbaks igen och tänkte att jag aldrig kommer att bli en sådan fantastisk finsmakare och just då dök detta erbjudande upp om X9.

Den är ganska stor, det är den. Men min tanke var att en mer proffsmaskin borde ha fler rejäla delar, hålla längre och ge godare kaffe är billiga helautomatiska maskiner. Och den borde kunna gå att sälja för ett hyfsat pris om ett par år om jag ångrar mig, eller?

För övrigt är det en arbetskamrat till svärsonen (som är i kaffebranschen) som säljer, så jag räknar verkligen med att kunna få service vid behov. Svärsonen har för övrigt en ändå dyrare helautomatisk maskin hemma hos sig och den tycker jag ger gott kaffe, i alla fall för mig.

Kvarnskivorna skall jag fråga om.

Men fortfarande velar jag. å andra sidan enkelheten att få en cappucino eller latte på morgonen å andra sidan en möjlighet att lära sig göra en kaffe från grunden. Inget lätt val för mig.
 

Martin_Blomberg

Well-known member
Kop den nu (forutsatt att du vet allt om vilken service som har gjorts pa den ink. kvarnskivar). Sen om ett ar eller tva sa kan du kolla om ditt espressointresse har fordjupats eller ej. Har det fordjupats sa koper du en manuell maskin da.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,465
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp