Espresson måste tillbaka!

demo

Well-known member
NU har ja vart från espresson för länge, har under ett par månader nu inte dragit ett enda skott.
Utan har kört med min andra kvarn och kört enbart brygg och press kaffe.

Suget har dock kommit tillbaka och nu undrar ja vad som behövs göras innan ja kan sätta igång igen.


Espresso kvarnen gjorde ja rent ganska nära innan mitt nu 3månaders uppehåll från epsresso. Från att den rengjordes till uppehållet kanske de drogs en 25skott bara. Dock har den ju stått där nu utan att vara använd på 2-3 månader.

Maskinen gjordes rent i samma veva med kalkning och rengöringsmedel.

Nu innan ja kör igång igen efter mitt uppehåll undrar ja vad ni tycker är nödvändigt att göra? Köra igenom lite vatten bara ur alla hål eller köra en rengöring av kvarn och maskin IGEN.

Min tanke var att gå loss me damsugen på kvarnen och bara köra igenom vatten genom maskinen några gånger och sen köra på som vanligt. Skulle ni göra annorlunda?
 

dan nilsson

Well-known member
Typ, en genomsköljning, kanske en Backflush, du känner ju om det luktar/smakar unket av vattnet, kör igenom ett par liter så blir det nog bra...
 

demo

Well-known member
Ja kör nog på de. Problemet är att när ja testar en helt ny böna vet ja inte hur den "igentligen" brukar smaka. Så då vet ja inte om ja har problem med hantverket eller oren maskin.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp