Råd gällandeval av espressomaskin + kaffekvarn

morper

New member
Hej!

Efter att ha fastnat rejält i latteträsket så är det dags för mig att skaffa egen utrustning för ändamålet.

Jag vill ha era rekommendationer för maskin + kvarn. Pris totalt gärna under 10000 kr, men kan ev sträcka mig till 15000 om goda argument finns =)


I första hand kommer jag att använda maskinen till tillverkning av god latte, men även en och annan ren espresso. Jag är ute efter produkter som är driftsäkra, lätta att jobba med och inte för svåra att rengöra.

Tack på förhand!
 

Gholam

Well-known member
Paketlösning från Bellabarista med Expobar&MalkönigVario var det senaste bästa lösning jag såg i den prisklassen (kring 10k).
 

dan nilsson

Well-known member
Silvia och Rocky är en klassisk nybörjar-setup, alternativet är Gaggia Classic + lämplig kvarn, Rocky eller liknande, funkar bra första tiden, bra att lära sej på, inte speciellt invecklade med en massa elektronik eller så.
Väntetiden mellan espresso-extraktion och mjölkskumning är ungefär 30 sekunder, det överlever du nog,

peace & love..
 

hne

Well-known member
Jag tycker väntetiden från extraktion till full ånga är ungefär lång nog för att jag ska hinna fylla mjölkkannan med kallvatten från kvarnen, hämta mjölk ur kylskåpet, byta vatten mot mjölk och blöda ur lite kondens ur röret. Jobbigare då att behöva fylla upp tanken efter skumning (ångratt lite öppen, kör te-pump tills det spottar vatten igen) och sedan antingen vänta på att tempen ska gå ner till bryggtemp eller flush:a massor till rätt temp.
 

dan nilsson

Well-known member
Jag tycker väntetiden från extraktion till full ånga är ungefär lång nog för att jag ska hinna fylla mjölkkannan med kallvatten från kvarnen, hämta mjölk ur kylskåpet, byta vatten mot mjölk och blöda ur lite kondens ur röret. Jobbigare då att behöva fylla upp tanken efter skumning (ångratt lite öppen, kör te-pump tills det spottar vatten igen) och sedan antingen vänta på att tempen ska gå ner till bryggtemp eller flush:a massor till rätt temp.

jag förvarar mina mjölkkannor i kylen......annars stämmer det på pricken med verkligheten...
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp