Kaffekapslar, Pods, Hur många varianter finns det egentligen?

Tamper

Well-known member
Jag är förvirrad.

Nespresso (flera varianter)
Illy Iperespresso
Tassimo
ESE
Caffitaly
Dolce Gusto
A modo mio

Alla olika singleservingvarianter gör mig förvirrad.

Dessutom så verkar det finnas en "piratkapsel" till nespresso som man kan ladda med eget kaffe? http://www.nexpod.ch/faq_en#12

Det vore trevligt om några av er på forumet vill dela med er av er erfarenhet om olika kapselsystem!:D

t.ex.
Vilket system använder du?
Fördelar?
Nackdelar?
Kaffeutbud?
Finns det Te, Choklad eller andra drycker
Pris per portion?
Kilopris?
Finns i Sverige/Norge?
Är man bunden till ett visst fabrikat av maskin?
Kompatibelt med andra kaffesystem?
Mängd kaffe per POD?
Kilopris på kaffet?
 

Tamper

Well-known member
Lavazza = A modo mio
Martello. Helt egna kapslar?
Senseo har tydligen blivit stort i USA.


Jag läste nånstans att Nespressos patent går ut 2012 men att de gör allt för att skydda sig.
Jag är övertygad att det förr eller senare kommer kapslar med inbyggd elektronik eller RFID som kan styra maskinen.....
 

Tamper

Well-known member
:huh:
Nackdelarna med både pods och "vanliga" espressomaskiner men inga av fördelarna? Hur tänkte de nu, eller snarare vad tänker tokfan som köper skiten...

Jag är defintivt ingen förespråkare för Pods. Jag tycker att de pods jag smakat smakar skit i jömförelse med en riktig espresso, men tillgängligheten på olika PODssystem och kapslar har ju exploderat så det finns tydligen en marknad.
Men är allla samma skit? Sker det ingen produktutveckling som gör produkterna bättre?
 

svartvest

Well-known member
Det handlar även om att invagga folk i vad de tro att de behöver. En bra kvarn och en press=Gott kaffe. Rent sagt är det dåligt att det inte finns mer kvarnar i handeln. Det är inte svårt och inte heller kladdigt. När inte heller Löfbergs talar om kvarn utan hyllar sina egna kapslar, då blir det som det blir. Nej en kvarn till alla det är en männsklig rättighet.
 
Senast ändrad:

Tamper

Well-known member
Tror inte det finns några piratkapslar. Det har gjorts några försök att analysera streckkoden som styr maskinen.

Dock så är ju utbudet av T-discs ganska omfattande utomlands, så det kommer nog att komma in en hel del olika varianter när det finns lite fler maskiner ute hos svenska konsumenter.

Mer info hittar du bland annat på wikipedia och singleservecoffee.com
 

thereseb

Member
Funderar på att skaffa mig en Tassimo, eller?

Införskaffade en Bosch Tassimo och är nöjd med den. Den fungerar helt klart när det kommer till att jag bara hinner dricka någon kopp ibland hemma. Espresso och mörk rostat vanligt kaffe smakar riktigt bra.

Har du provat chokladen?
Kan man få både espresso och vanlig kaffe i Tassimo?
 

Vrålapan

Member
Är det någon som provat dom?
Verkar det fungera?

Jag är också intresserad av hur dessa fungerar. Skulle faktiskt kunna tänka mig skaffa en Nespresso om det är så att de här "returkapslarna" fungerar bra. Jag har egen kvarn så det skulle passa utmärkt då man kan använda det kaffe man gillar mest. Att bara köpa färdigpackade kapslar är inte ett alternativ för mig.

Om någon testat får ni gärna lämna en recension.
 

ravedog

New member
Kör på lavazza och deras kapslar, ganska tunt utbud, runt 3,5kr per kapsel. Dricker bara Latte ochde har bara en lungo variant och den är väl ok på sin höjd, kör latte med magicamente kapslen just nu och den är ok.

Inte rekomenderat iom tunt utbud, maskinen i sig är nog en helt ok nybörjarmaskin. Inget läck, hyggligt snabb.
 

Mayhem

Well-known member
Är det verkligen ingen som provat dessa kapslar?
Alltså helt ärligt nu, vad ser du i den där produkten? Antingen så vill man inte hålla på med malet kaffe och då köper man en podmaskin, eller så är man inte nöjd med kvaliteten hos pods och köper sig en riktig espressomaskin. Att sitta och fylla egna pods känns som att det inte har några av fördelarna men alla nackdelarna hos bägge processer. Vill man frivilligt utsätta sig för det måste man vara världens konstigaste människa...
 

Vrålapan

Member
Alltså helt ärligt nu, vad ser du i den där produkten? Antingen så vill man inte hålla på med malet kaffe och då köper man en podmaskin, eller så är man inte nöjd med kvaliteten hos pods och köper sig en riktig espressomaskin. Att sitta och fylla egna pods känns som att det inte har några av fördelarna men alla nackdelarna hos bägge processer. Vill man frivilligt utsätta sig för det måste man vara världens konstigaste människa...

Nu var det inte din åsikt om mig som människa jag var ute efter utan en åsikt om produkten från någon som provat den. Jag tycker att allt som har med kaffe att göra är intressant och tycker det är kul att testa olika saker.
 

LB

Active member
Jag har en Nespresso Lattissima sedan i somras. Jag har den på landet eftersom jag tycker det blir för bökigt att ha färska bönor på plats när man tillfälligt ska dit.

Nespresso ha ju en mängd sorter från rätt tunna lungos till ordentligt bitiga espressorostningar. Leverans av nya kapslar går väldigt smidigt. Beställ på nätet och det kommer direkt till dörren någon dag senare. Jag har inte provat mig igenom alla sorter men eftersom jag har en manuell maskin och kvarn hemma som går 2 ggr varje dag så har jag rätt höga krav och jag gillar lite kraftiga espressos. Gärna syrligt, rostat och varför inte lite choklad. Det är relativt lätt att leta upp rätt styrka och smak på hemsan. Det finns också några dekaffs. De har jag inte provat. Men trevligt att kunna bjuda på om önskemål uppstår.

Själva meckandet går förstås lätt. Slå på, fyll på lite friskt vatten vänta, välj kapsel och kör. Enkelt att hålla rent (mycket(!) mindre underhåll än min hemmamaskin) och rätt snygg kan jag tycka.

Vi kör enkla och dubbla espresso, macchiatos och cappuccino. Allt funkar utan anmärkning.
 

Dogbert

Active member
Alltså helt ärligt nu, vad ser du i den där produkten? Antingen så vill man inte hålla på med malet kaffe och då köper man en podmaskin, eller så är man inte nöjd med kvaliteten hos pods och köper sig en riktig espressomaskin. Att sitta och fylla egna pods känns som att det inte har några av fördelarna men alla nackdelarna hos bägge processer. Vill man frivilligt utsätta sig för det måste man vara världens konstigaste människa...

Tja, för min del så vill jag använda de kaffebönor jag rostar. Jag tror iaf att de flesta andra inte tycker att det är särskilt konstigt.

Sedan vet jag att jag inte vill hålla på och slabba med en halvautomat i bokhyllan på jobbet, men en nespresso kan gå an. Tror inte så många tycker att det är så fantastiskt konstigt heller.

Alternativet med egna bönor är då en helautomat, men då åker prislappen upp några tusenlappar. (Och jag åker på utrymmesproblem i bokhyllan + att en helautomat för 6000 måste jag nog låsa fast på något sätt). Inte givet att en helautomat är en bättre lösning.

---------------
Det jag snappat upp är att CoffeDuck kapslarna inte passar så bra till essenzia. Annars är det lite höljt i dunkel hur bra dom fungerar. Och hur länge dom fungerar.
Så om någon vet något mer är jag intresserad av att höra.
 

MagnusM

New member
Hej!

Jag har köpt 3st Coffeduck-kapslar och nu prövat lite med Johan&Nyström Etiopien Harrar Longberry, vilket är en ganska så mild rostning. Packar man kapslarna rätt så blir det faktiskt riktigt bra. Cirka 90-95% som en vanlig manuell maskin kan producera. Jag fick ta över en gammal Nespresso Essenza. Hörde också att kapslarna inte fungerar med "Citiz" maskinen.

För att packa kapslarna så hjälper det om man har en liten "mini-tamper", jag använde ena ändan på en vitlökspress. Att pressa med tummen är inte lika bra.

Så nu står den på jobbet och jag tar med mig 3 kapslar som räcker över dagen, inget spill eller liknande och jag slipper betala Nestle några pengar.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,618
Medlemmar
19,351
Senaste medlemmen
Zeepreeme2
Topp