Lämna på service eller fixa själv?

eriwet

Active member
Hej, jag har en Quick Mill Aquila som har börjat krångla lite för mig. Dels går pumpen ojämnt, ofta tjuter(ringer högfrekvent) det en del iden och om jag har aningens för finmalt kaffe så hostar den rejält. Dessutom så läcker det ånga där ångröret går in i själva chassiet.

På kaffemaskinen (där den ursprungligen är inhandlad) vill man inte göra garantirep eftersom jag inte är förste ägare, vilket jag kan ha förståelse för.

Frågan är dock om detta är något man kan/bör ge sig på själv. Jag är väl hyfsat händig, men rätt obevandrad i espressomaskinsservice.

Alla tips uppskattas!
 

Videoten

Well-known member
Otroligt dåligt av kaffemaskinen att inte göra garantirep på maskinen.
Spelar väl ingen roll om du inte är första ägaren eller inte, finns det kvar garantitid så skall den ju repareras vem som än äger eller kommer in med maskinen.
 

supinum

Well-known member
fan, jag vill inte få upp Kaffemaskinen på min badwill-lista!
Ring upp igen och hävde med en dåres envishet att du är förste ägare!
 

eriwet

Active member
Jag tror att den ursprungligen köptes via ett företag (är inte helt säker har inte kvittot framför mig) och då gäller tydligen bara ett års garanti. Syftet med mitt inlägg var absolut inte att klaga på Kaffemaskinen, jag tycker att jag alltid har fått bra hjälp där. Däremot så är jag nyfiken på andras erfarenheter av att serva sina maskiner själva.
 

Pac

Maskindoktorn
Är inte Quickmill Aqulia det samma som ECM Giotto? Jag håller på med en Giotto just nu. :) Det är en ganska enkel maskin att renovera. Det tog en stund att få hem reservdelarna men förutom det har det löpt på ganska smidigt. Det kan vara bra att veta att det INTE är samma delar i den brygg-gruppen som i en Faema E61.
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp