Pressokannan ger sump i koppen :(

Nex

Active member
Hej!

Ny som man är så prövar man sig fram och i väntan på min nya espressomaskin så har det blivit en del i pressokannan. Men jag gillar inte en sak med resultatet, dock inget fel med smaken, vilket är att det blir en "sump" i allas koppar. Sumpen är dock så superfin att den vid omrörning blandas ut i övriga kaffet. Men det ser ju lite skumt ut när man börjar närma sig botten på sin kaffekopp och där ligger en svart "sump"...

Brukar det bli såhär med pressokannor eller är det något skumt med mina bönor? Någon med erfarenhet, vilket jag vet att ni har, som kan förklara för mig vad som händer :) Bönorna är från Da Matteo i Göteborg och om jag minns rätt så använde jag deras sommarblandning sist, en blandning som är ganska långt ifrån mörkrostad. Har en kvarn från krups och körde näst intill på det grövsta.

Tips för en lyckad pressobjudning önskas :)
 

Fahlen

Active member
Känns bekant, men i mitt fall misstänker jag att det är spill från när jag har kört espressomalt som kommer med,
 

jonasy

Well-known member
Det är normalt. Man kan öva på hälltekniken för att minska sumpen :) Alternativt testa att mala finare. Men det lättaste är nog att acceptera att man inte kan dricka upp de sista centilitrarna.
 

hne

Well-known member
Mal några bönor och lägg på ett papper, en spegel eller något liknande. Sprid ut lite. Har kvarnen ojämn malgrad finns det bitar av varierande storlek. Får du nån slags svart lera längst nere i koppen finns det förmodligen något som liknar damm bland de större bitarna. Det är för att minska det som folk köper jättedyra kvarnar.

Sen kan du se till att inte röra om i presskannan på slutet också, samt hälla försiktigt. Då kan ganska mycket av sumpen stanna i kannan. Helt sumpfri kopp kommer du nog aldrig att få. Jag brukar se till att inte dricka sista millilitern ur koppen.
 

Jay

Well-known member
Helt sumpfri kopp kommer du nog aldrig att få. Jag brukar se till att inte dricka sista millilitern ur koppen.
Exakt så, men detta visar vikten av att dekantera kaffet från presskannan fortast möjligt, eftersom kaffet fortsätter brygga från sumpen...
 

martink78

Well-known member
Presskannor ger sump, filtret är inte fint nog att ta bort det. Om du gillar att slabba så kan du pröva att klippa till ett melittafilter så det passar, det borde hjälpa lite. Annars är det Aeropress eller ett porslinsfilter som gäller...
 

Nex

Active member
Kanon! Tack för alla svaren :) Ny kvarn kommer inom kort så den kanske ger lite mindre damm och i annat fall så får det som ni säger ligga lite sump i botten av koppen. Smaken är ju fortfarande riktig god! :)
 

BloodyMezzo

Well-known member
Själv tycker jag ju att det där med sumpen är lite trevligt. Man blir liksom påmind om att man dricker äkta vara och inte Kaffeknappen. =)
 

roffe

Active member
Min erfaring er at en god kvern har MYE å si for et godt resultat uten nye "sump" i presskanne. Det er kanskje den bryggemetoden (i tillegg til espresso) der kvernen har mest å si for resultatet.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,671
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp