Mjölk till cappuccino

Winthern

Member
Hej!

Jag har äntligen köpt mig en Gaggia Classic och testar nu den för fullt!

Mitt största problem är mjölkskumningen. Hur ska man göra för att få till bästa skummet? T ex hur långt ner i mjölken ska man hålla munstycket? Ngn speciell vinkel på det för att få rotation på mjölken?

Även vilken mjölk ni tycker att man ska använda? Har testat vanlig mjölk men även "riktig" kaffemjölk som ska ge "bästa resultat" och bla bla bla. Men jag har inte märkt så stor skillnad. Vad jag kunnat läsa mig till så ger lägre fetthalt mer skum, stämmer detta?

Har inte hittat ngt uppdaterad tråd rörande detta här på forumet, så jag tänkte jag startar en själv, men om jag missat ngt så säg till!

Tack för hjälpen!
Skål!
 

Jay

Well-known member
generellt så ger fetare mjölk något längre skumtid.

använd läppen på mjölkkannan som stöd, ha hålet på munstycket precis under ytan när du börjar,
dra sedan kannan sakta och försiktigt nedåt så att munstycket ligger precis vid ytan (inte ovanför).
tänk dig att hålet och luftskummet ska skjuta luften mot väggen på kannan så det bildas en virvel av mjölken i kannan.
uppnår du virveln och har ett ljud som påminner om att riva papper, så har du hittat rätt!

lycka till
 

bodaniel

Well-known member
Försök att få igång en virvel så snabbt som möjligt. Håll kannan med botten helt plant så får du igång virveln snabbare. Håll hela tiden något finger på kannan så att du känner temperaturen och hinner avbryta innan mjölken blir för varm. Själv håller jag lillfingret, ringfingret och långfingret som stöd under kannan. För att slippa ödsla mjölk kan du öva med vatten och en droppe diskmedel.
 

Winthern

Member
Coolt, bra tips med vatten+diskmedel! Men jag måste be om förtydligande; Jay skriver att man ska "skjuta luften mot väggen på kannan", men sen säger bodaniel att "Håll kannan med botten helt plant". Känns som att det blir svårt att göra båda dessa saker samtidigt. Jag som missuppfattat, eller bara olika metoder?
 

Jay

Well-known member
Coolt, bra tips med vatten+diskmedel! Men jag måste be om förtydligande; Jay skriver att man ska "skjuta luften mot väggen på kannan", men sen säger bodaniel att "Håll kannan med botten helt plant". Känns som att det blir svårt att göra båda dessa saker samtidigt. Jag som missuppfattat, eller bara olika metoder?
som HNE skriver, röret måste stödjas mot pipen, men inte helt lodrätt, utan "mot" väggen av kannan (det måste finnas visst avstånd naturligtvis), och som Bodaniel skrev så är det viktigt att få igång virveln fort, när du väl greppat tekniken!

Diskmedel skulle jag undvika dock, om du inte vill riskera att det dras upp i maskinen...
 

BaiTu

Member
Visserligen är det väl pest eller kolera, men det är åtminstone i min mening, mindre dåligt att råka dra upp diskmedel i maskinen för det borde gå att skölja bort med stora mängder vatten. Råkar man däremot dra upp mjölk som bränner fast i röret och i kokaren så är du nog rökt.
Vid mitt sista besök hos den gode Erik på http://www.enrico-caffe.se/ så var han just ifärd med att, för en kunds räkning, operera en stackars maskin som fått mjölk i kokaren varför allt som producerades ur den maskinen fick en bränd och härsken bismak.

Kaffet hos Enrico håller för övrigt god klass och han har oftast tid att prata lite kaffe och svara på mina nybörjarfrågor.

Nu är det kanske inte ett så stort problem om man bara ser till att blåsa ur röret ordentligt och torka bort alla rester av mjölk med en kall, fuktig, trasa men det är klart att det är bra att vara försiktig. Jag tror i alla fall på att öva med diskmedel för att slippa "vaska" en massa mjölk. :)
 
Senast ändrad:

PF013

Well-known member
Och med tanke på att man bara behöver en mikroskopisk droppe diskmedel till en kanna så är det inte speciellt mycket diskmedel det rör sig om. Jag tar nog hellre ett par milliliter 1:1000 diskmedelslösning än ett par milliliter mjölk i kokaren.
 

Jacob

Well-known member
Visserligen är det väl pest eller kolera, men det är åtminstone i min mening, mindre dåligt att råka dra upp diskmedel i maskinen för det borde gå att skölja bort med stora mängder vatten. Råkar man däremot dra upp mjölk som bränner fast i röret och i kokaren så är du nog rökt.
Vid mitt sista besök hos den gode Erik på http://www.enrico-caffe.se/ så var han just ifärd med att, för en kunds räkning, operera en stackars maskin som fått mjölk i kokaren varför allt som producerades ur den maskinen fick en bränd och härsken bismak.

Men hur riskerar man att dra upp mjölk i kokaren? Har aldrig märkt att det skulle bildas nåt undertryck vid mjölkskumning.
 

BaiTu

Member
Men hur riskerar man att dra upp mjölk i kokaren? Har aldrig märkt att det skulle bildas nåt undertryck vid mjölkskumning.

Tja... för en händig karl är ingenting omöjligt. :)

Som jag fick det förklarat för mig så kan det gå illa om man stryper ångan för hastigt och sen inte blåser ur ångröret, för då skulle man kunna få någon slags kapilläreffekt som tillsammans med baksug från den avsvalnande kokaren skulle kunna få mjölken att sugas bakåt. Det är nog inte ett speciellt vanligt fel om man säger så, men det går uppenbarligen att få till det med lite talang. Jag är dock inte helt säker exakt just den olycka som Erik beskrev hade gått till.

För mig som nybörjare i kaffevärlden är det ju förstås kul att få lite varningens ord om vad det värsta man skulle kunna göra med sin lilla Classic är, så nu är jag än mer noga med att blåsa rent.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp