Övertrycksventil till Europiccola pyser konstant

bodaniel

Well-known member
Hur mycket ska det pysa ur övertrycksventilen på en La Pavoni Europiccola (pre-millenium, utan pressostat) då kokaren går på låg effekt? Ja, jag förstår att frågan är lite svår att svara på, men jag är desperat efter tips.

Jag har sedan tidigare en nyare millenium-modell av Europiccola med pressostat, och den är i stort sett knäppt tyst hela tiden. Kokaren slår på med jämna mellanrum, kokar några sekunder för att sedan slå ifrån. Riktigt trevligt.

Nu har jag skaffat en begagnad pre-millenium-modell av Europiccola, som saknar pressostat. Jag startar den på hög effekt, släpper ut falskt tryck när det pyser ordentligt ur övertrycksventilen, och sänker sedan till låg effekt. Jag tycker dock att det pyser lite väl mycket ur övertrycksventilen även när maskinen går på låg effekt. Ska det pysa "mycket" även vid låg effekt? Min Europiccola fungerar lite som en luftfuktare just nu.

Jag har bytt till en ny fjäder i övertrycksventilen. Jag utgår från att värmeelementet fungerar som det ska. Kan man prova att lägga en bricka vid fjädern för att spänna den något? Fast detta leder väl till att temperaturen ökar i kokaren, och det kanske man inte vill?

Jag kanske har missat teorin något? Det kanske måste pysa konstant när värmeelementet hela tiden är på, trots låg effekt?
 

Emil

Well-known member
...

Jag hadde samma problem med min Pavoni utan Pstat. Det felet kan vara, vilket det var på min maskin, var att själva strömbrytaren som reglerar på/av high/low var paj. Den slog helt enkelt inte över till Low effekt utan körde på High hela tiden... Det som fungerar på min maskin när det gäller detta problem är helt enkelt att enbart köra på High. När maskinen är varm och den släpper tryck genom ventilen vet jag att den är uppe i lagom temp. Därefter stänger jag helt enkelt av den och drar mitt skott... du kan alltid köpen en ny strömbrytare men jag tycker det funkar bra att helt enkel stänga av maskinen.....
 

HE

Well-known member
Jag kör ju en pre också. High vid uppstart och när det börjar pysa går jag ner på low. Det ångar på rejält. När skottet är draget slår jag på high igen och skummar mjölken. Är det då mycket vatten i kokaren frustar den och inte bara ångar, den fräser ut vatten. Med andra ord, det pyser konstant och jag kan inte småmysa med den. Jag tror inte man kommer ifrån det i.o.m avsaknad av presostat.
 

bodaniel

Well-known member
Tack för svar! Jag tror att min brytare fungerar som den ska. Det pyser iaf. mer vid hög effekt än vid låg.

Jag ska provköra mer och smaka av resultatet. Jag gissar att allt är i sin ordning. Lösningen får sedan bli att leka pressostat manuellt med brytaren.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp