Moccamaster och kvarn

pgojim

Well-known member
Hejsan hejsan!

Jag har tidigare varit inne på Rancilio Rocky och Silvia.

Men pga begränsad ekonomi funderar jag på att byta upp till en moccamaster och dualit kvarn
Sen dricker jag nog mer brygg än espresso.

Någon här som har en moccamaster och som kan ge något omdöme?
 

HE

Well-known member
Vi har en moccamaster som vi är nöjda med. Används oftast när vi får gäster och vid småstressiga morgnar. Får jag föreslå aeropress istället för moccamastern? Aeropressen ligger på 400-500kr och gör riktigt gott kaffe. Där har du möjlighet att pressa dig en espresso också.
 

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Bryggkaffe er udervurdert! Jeg forteller alle som fatter litt interesse for kvalitetskaffe at de skal fortsette med sin kaffetrakter (brygg). Espresso er uhyre komplisert og mange ting kan gå galt. Har du en god kaffetrakter (bryggare) og en OK kvern kan alle oppleve fantastisk kaffe, om råvaren er god. Moccamaster er altid et godt valg, dualit kjenner jeg ikke til, men kverner til bryggkaffe trenger ikke å være like presise som espressokverner (men det er selvfølgelig å foretrekke).

Hold deg til bryggkaffe, og reis på eventyrreise i den fantastiske kaffeverden med ditt brygg!
 

pgojim

Well-known member
Jo eftersom jag är lite smått trött på morgonen och det är allra främst varje morgon jag dricker kaffe och efter jobbet så vill jag ha gott kaffe men enkelt.
Därför har jag valt att kika på moccamastern.
Hur blir kaffet i eran moccamaster?

Vilken kvarn skulle du rekommendera för brygg?
 

xfniko

Member
Själv äger jag en Moccamaster Clubline KB741 till just morgonkaffet och den har fungerat examplariskt. Sällan en dålig kopp (o då är det skit bakom spakarna som förstört kaffet) Använder du bra råvaror (dvs nyrostat kaffe för brygg), så är enda sättet att förstöra smaken på kaffet om du låter kannan stå under värme för länge. Ett tips för att förhöja smaken ytterligare är att byta ut papperfiltret mot ett guldfilter. Den främsta fördelen med guldfilter jämför med traditionell filter är att oljorna som finns i bönorna inte fastnar i pappret. Det ger lite mer aroma tycker jag. Ser du små oljefläckar i koppen är det alltså bra! :)

Sen är frågan om kvarn alltid ett hett ämne, speciellt på det här forumet.. men jag tror nog en kvarn i Rancilio Rocky klassen duger gott o väl till att mala till moccamastern. Sen om du vill kunna mala finare för ex. espresso så är Mazzer Mini/Macap M5/Compak K3 att föredra.

Lycka till!
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mockamaster (givetvis Clubline-versionen!), en aeropress och en Rocky doserless, vad skulle det sluta på? 4400 enligt min beräkning från prisjakt just nu. Det skulle jag ta varje dag i veckan! Betydligt mindre än vad bara en Silvia kostar i. Klart fler möjligheter än Silvia+Rocky och början på en rolig hobby! Med en rocky är du "framtidssäkrad" om du fortsätter med ditt kaffeintresse. =)
 

pgojim

Well-known member
Jo har bestämt mig för en moccamaster, sett lite videos på youtube, kollat omdömen o så.

Har redan nu beställt ett guldfilter från kaffemaskinen.se.
Så får se när det dimper ner.
Börjar med moccamastern, kvarn blir så fort jag fått ihop pengar.

Någon som kan tipsa om ett "ful" bryggkaffe som är "så gott" det kan bli med moccamastern?
Är det Zoegas som är drickbart eller ska man försöka hitta malet finare kaffe på nätet?
 

kaffe med slice

Well-known member
Jag skulle släppa tankarna på Dualit och köra på Wilfa CGR-1 istället. Grymt bra kvarn med samma malverk som i Dualiten men 4-500 kronor billigare.
 

pgojim

Well-known member
Jag testar något av dom då.
Har beställt guldfilter från kaffemaskinen.se och kvarnen från tretti.se
Men har tänkt beställa moccamaster närmsta tiden.
 

Jay

Well-known member
apropå Moccamastern så säljs den just nu för 700:- på Elgiganten, det är halva priset från Ica MAXI's drive... sjukt billigt!
 

pgojim

Well-known member
Idag var jag och hämta min Moccamaster KBC741 clubline
Den med manuellt droppstop, kalkvarnare och ingen automatisk avstägning

Såklart en i "silver".

Jag är imponerad från det att jag står med kartongen i handen tills att jag står hemma o plockar upp :D

Först att man får med en så pass lättläst och kort men bra manual
Fick även med 3st kaffefilter, rengöringsmedel och kaffemått allt för att vara klart för start ur kartong :D (kaffefilter är inte dyrt men endå riktigt roligt att dom skickar med)

Byggkvalite och känslan av material och allt känns verkligen på topp
Lite som en AMG eller Ferrari fast kaffebryggare :)

Körde igenom en omgång vatten 1,25L och sedan vänta jag en timme innan jag bryggde full kanna med kaffe.

Kaffet blev enormt mycket godare än innan med den "gamla" Philips HD7686 an
Även föräldrarna kan intyga detta.

Nu återstår bara frågan hur jag ska mala med min Wilfa kvarn och vad jag ska använda vid rengöring och vid avkalkning (invändigt) ?

/ Jimmy
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp