Brasilia

Hej!

Jag undrar lite om en 2grp Brasilia med några år på nacken.
Vad kan sägas om den?
  • Modell och (förmodad) ålder?
  • Lättanvänd? (naturligtvis efter lite övning)
  • Bra och stabil eller bråkstake?
  • Ungefärligt värde?


Bifogar bild...
 

Bilagor

  • brasilia.jpg
    brasilia.jpg
    82.6 KB · Visningar: 65

ask2

Well-known member
Jag har en engrupps portofino med fast vatten och avlopp.
+ gör bra espresso
+ Enkel med volymetrisk dosering
+ Enkel att flusha och hålla rent med fast avlopp
+ Kan dra 1 liter kokvatten
+ Skummar hur länge som helst
+ cool
+ Kan värma koppar/tallrikar/handdukar/köket med den

- Tycker man måste skärpa sig för att inte få kanalisering. Kräver en del träning
- Skummar en 3 dl kanna på typ 5 sekunder. Pluggade ett hål och då kan man med träning få till bra skum
- Måste flusha, dock inte så jobbigt med fast vatten och avlopp
- Drar en del el, isolera kokaren så blir det bättre
 
Ok! Det låter ju faktiskt som att det kan vara något att satsa på.
Är det enkelt att isolera kokaren? Något man gör själv?

Vad tror du om den maskinen som ses på bilden; ser den förhållandevis ok ut?
Är 10000kr exkl moms ett bra pris? (om man får med en kvarn, typ liknande Rossi RR45).
 

ask2

Well-known member
Isolera kokaren var lite bökigt på engrupparen. Finns väl lite mer plats på en 2-gruppare antar jag.
Priset är ju svårt att gissa. Beror ju helt på hur pass bra skick den är. Ser ju inte alldeles fräsh ut på bilden.
Jag hade nog inte ge mer än 5-6 tusen. Men som sagt det beror på! Finns ju en hel del att välja på om du
kan tänka dig att lägga 10+moms också!
 

martink78

Well-known member
Jag skulle nog också tveka att ge 10 000:-, men mycket beror på skicket, det finns en del brasilior på blocket så jag skulle kolla där och se hur din står sig mot dem.
 

sjöbod

Well-known member
Isolera kokaren var lite bökigt på engrupparen. Finns väl lite mer plats på en 2-gruppare antar jag.
Priset är ju svårt att gissa. Beror ju helt på hur pass bra skick den är. Ser ju inte alldeles fräsh ut på bilden.
Jag hade nog inte ge mer än 5-6 tusen. Men som sagt det beror på! Finns ju en hel del att välja på om du
kan tänka dig att lägga 10+moms också!

Jag skulle gärna isolera min N.S Mac cup om jag bara hittade något bra material, typ Armaflex-HT. Tyvärr säljs det bara på 8 meters rullar.
Om någon har tips på likvärdigt material eller en bit att sälja hör gärna av er.

Tycker annars att 10 000:- låter väl mycket, då det dräller av likvärdiga och bättre 2-gruppare på Blocket.
 
C

crema

Guest
jag är nog inte lika blyg
jag skulle ALDRIG betala 10 000:- för en Brasilia om den nu inte var typ 2 år och hel denna maskin är nog 10-15 år skulle jag gissa med tanke på knappsaten
jag har köpt 6 brasilia i skiftande skick aldrig helt hel men priset har varit mellan 600-3000:- som du ser så är "tryck mätaren" kass och har den stått ett tag så är det stor risk att pumpen inte är så fresh. ång munstycket ser inte så roligt ut. max 2500:- ink moms tycker jag att den är värd ex kvarn osv
ett tips är att kolla in i styrboxen har varit med om i 2 fall att kretskorten är rostiga det är ju lätt att kolla på plats
 
Tack! Jag uppskattar uppriktigheten, det handlar ju om en del pengar (och bekymmer vill man ju alltid undvika).
Är brasilia en bra kandidat om man är ute efter en 2grp maskin i ungefär samma klass som portofinon, begagnad/prisvärd, eller vad bör jag kika efter? (Ska kunna användas dagligen i en liten butik som vill kunna erbjuda bra kaffe.)
 
C

crema

Guest
Brasilian funkar utan problem det är en medelklass maskin. bekymmer kan man alltid råka ut för när man köper beg maskiner. men det är en regäl maskin. är men lite händig så är det inte så svårt att fixa oftast. om du kollar på blocket så finns det en hel del maskiner om man kan tänka sig att åka en bit som här tex
 

LarsErikW

New member
Jo, det tycker jag nog, en del "wear and tear" så den är numera i tusen (!) bitar för att bli lite uppfräschad (ja, jag vet, jag är skadad :D). Kommer att behöva en del råd tror jag, men det är nog läge att starta en tråd om detta...

Mvh /Lasse
 

Forumstatistik

Trådar
14,633
Inlägg
155,476
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp