Saeco talea med för låg temperatur

Abbe

New member
Tjena alla glada kaffeälskare

Jag har en ny Saeco talea ring plus. Temeraturen på kaffet blir bara max 55 grader, vilket jag tycker är alldeles för lågt. Nån som har en sådan maskin och vilken temp kommer den upp till? Nån som vet vad som är normalt för espressomaskiner.

Abbe
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Nu är jag inte så påläst på just Saeco Taleo. Men ibland går det att ställa upp bryggtemperaturen i maskinen. Är den på max så finns det andra saker som påverkar kaffets temperatur. Förutom att själva koppen kan sänka temperaturen kan även maskinens delar, som utloppen, påverka. Vanligtvis blir första koppen ur helautomatiska maskinen kallare än den andra då den första hjälper till att värma upp maskinens delar.
 

martinius

Member
Hej! Är ägare av en Talea Ring plus och tycker också att den är lite väl sval. Henrik har helt rätt i att det går att ställa tempen men detta räckte inte på min maskin trots att det blev betydligt bättre. För att få bra värme på kaffet har jag även värmebrickan ovanpå maskinen igång och har kopparna på den. Jag köpte även lite smalare koppar vilket också hjälpte. Hoppas du får till det!
 

Gholam

Well-known member
Kopparna kan ju förvärmas tex med varmvatten från vattenkranen i köket eller genom att placeras på elementet. Men 55 grader låter ju på tok för lågt. Jag har en Talea Giro på jobbet och kaffet från den blir varmare än att jag kan dricka det med detsamma. Jag har inte mätt temperaturen och skulle jag det skulle det inte bli i koppen utan kanske innanför mynningen på spouten.
 

Forumstatistik

Trådar
14,665
Inlägg
155,701
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp