Köptips önskas!

Nicklas_S

Member
Hej! Eftersom min Isomac SuperGiada tackat för sig så letar jag nu ny maskin. Jag vill ha en bra maskin just för kaffet. Jag är allergisk mot mjölk så att maskinen är bra på att skumma mjölk spelar ingen roll... Prisklass får vara upp till 10.000:- ungefär.
Tacksam om ni vill hjälpa migmed tips och råd!
/Nicko
 

BloodyMezzo

Well-known member
Hm. Du borde alltså ha köpt min Isomac Zaffiro (om den inte krånglat och blivit återköpt av butik). Det är en väldigt temstabil enkelkokarmaskin med en enorm kokare som är hopplös till att skumma mjölk men grym på kaffe. Jag rekommenderar dock inte Isomac efter mina problem och du verkar ha haft likartade problem. Men det finns snarlika modeller. Typ QuickMill Elaine eller BFC Perfetta. Märkvärdigt vad de var dyra insåg jag nu bara. 11 000 - 12 000 kr på kaffegrossisten.se Jag betalade 7000 för min Zaffiro på rea och det kan den nog vara värd för en kaffepurist. Hm. Ska tänka på det. Fler som har förslag?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Annars brukar det väl påstås att en Rancilio Silvia med PID ska vara en grymt prisvärd lösning. Den har jag dock ingen egen erfarenhet av. Har lite att göra med om man tycker det är viktigt med utseendet också. Jag har just byggt nytt kök och vill ha en maskin som kan få bli "pärlan" på nya bänkskivan. Tycker tyvärr Silvia ser ut som nånting ur en skolkök.
 

Nicklas_S

Member
Jag har tittat lite på Rancilio Silvia. Den verkar ha fått bra recensioner på många ställen. Vad är en PID?
Var nere på Magasin 11 här i gbg och blev tipsad om att en Gaggia Classic kanske kunde vara något iom att skumningen inte spelar någon roll för mig. Vad tror ni?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Påstås att classic ska vara lite mer tempstabila än Silvia. Åter igen så har jag ingen erfarenhet personligen. Finns många trådar om PID-uppgradering på forumet. Till det yttre så blir det en liten digital display på din maskin styr temperaturen mer exakt än vad en termostat kan. Googla gärna.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,467
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp