Tryckbekymmer, trycket varierar med temperaturen.

jjalvemo

Active member
Hej jag har lite problem men min käresta som jag har bott ihop med i lite över ett år nu.

Hon heter La Vibiemme domobar super. En HX-maskin med E61grupp och vibrationspump(ULKA).

Om ni kan hjälpa mig resonera lite vad strulet bror på skulle jag bli jätte glad.

Jag lyckas inte få konstant bryggtryck och trycket varierar beroende på hur varmt vattnet är(Alltså det inkommande kalla vattnet). Så om jag fyller på med nytt kallt vatten, sjunker bryggtrycket. Låter jag vattnet stå i tanken som sitter precis jämte den kokheta kokaren så får jag högre bryggtryck.

Jättekonstigt tycker jag. När jag först märkte detta avkalkade jag maskinen, öppnade och rengjorde OPVn. Men utan resultat. Nu har jag i ett år kört med en termometer i tanken och med hjälp av vattenkokare och kallvatten försökt hålla en konstant temperatur på vattnet. Därmed kunde jag få någorlunda konstant tryck. Men det funkar inte så bra! Jag behöver fixa det här!:unsure:

Idag har jag gjort lite extra tester.

• Jag växlade mellan två tankar med varmt respektive kallt vatten.
• Varje resultat nedan motsvarar det stabiliserade trycket.
• ”Pullsen” drogs samma ordning som listanordningen
• Alla pulls med blindfiltet i.
• Termometer i vattentankarna


OPV inställning 1:
16 grader – 6 bar
33 grader – 8 bar
16 grader– 5 bar

OPV inställning 2:
16 grader –6 bar
33 grader – 9 bar
16 grader – 5.5-6.0 bar

OPV inställning 3:
17 grader – 8.0-8,2 bar
32 grader – 10 bar
17grader – 6 bar
32 grader – 9,5 bar
16 grader – 6 bar

OPV inställning 4:
16 grader – 8 bar
44 grader -12,5-13.0 bar
17 grader – 7.4 bar

OPV inställning 5 Maxad OPV fullt tryck(inget vatten går tillbaka från OPVn):
17 grader 13,4 bar
42 grader 13,4 bar

resultatet:

Trycket ändras helt klart med teperaturen.

Lite konstigt är också att när jag går från kallt->varmt->kallt tycks trycket ofta bli lite lägre med samma kalla temperatur. :unsure:

Det sista resultat tycker jag borde tyda på att pumpen fungerar som den ska då den ger samma maxtryck med kallt som varmt vatten. Och att det är OPVn som strular. Men när jag öppnar OPVn tycker jag att det ser hur sjyst ut som helst. Även om jag inte vet vad jag ska kolla efter.:p
hjälp mig resonera lite. Vad tror ni? :huh:

lägger upp lite bilder på OPVn snart.

tack för att du orkat läsa mitt inlägg
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,668
Inlägg
155,725
Medlemmar
19,366
Senaste medlemmen
Peter Bohmelin
Topp