Är det ens lönt med plasttampern?

Kim

Member
Jag skaffade en Rancilio Silvia och en Rancilio Rocky för ett tag sedan och är i full gång med att lära mig att göra en drickbar espresso. Själv maskinen är jag egentligen lite halvrädd för, då jag är livrädd för att göra fel och förstöra den. Än så länge har jag inte fått tummarna loss att köpa en riktig tamper, utan jag har nu i inledningsstadiet övat med plasttampern som följde med. Frågan nu är om det ens går? Än så länge så har jag bara fått till totala misslyckanden och inget värt att kallas kaffe har kommit ur Silvian. Är det jag som faktiskt är så fruktansvärt dålig eller kan jag få skylla lite grann på tampern? Än så länge så har pucken varit extremt blöt, den har helt lossnat från portafiltret osv osv. Jag behöver hjälp! Jag måste snart få till något som åtminstone liknar kaffe innan jag förlorar allt hopp om min framtida hemmabaristakarriär.
 

bodaniel

Well-known member
Mitt tips är att göra espresso tillsammans med någon som kan – helst med en likadan maskin som din. Beställ espresso på café eller butik och be att få titta på när de gör din espresso.

Problemet som nybörjare är att det finns så många faktorer som påverkar slutresultatet. Man vet inte riktigt vad man gör rätt eller fel till en början. Men att kaffet är nyrostat och perfekt malet är nog viktigare än en perfekt tampning.

Jag skulle gissa att din platstamper kan fungera någorlunda, om man använder den rätt. Problemet är att passformen oftast är kass och att man måste jobba med den på ett helt annat sätt än en bra tamper med perfekt passform. Risken för ojämnt packat kaffe är så klart större än med en bra tamper.
 

Kim

Member
Jag håller med dig om att det finns många faktorer som påverkar slutresultatet. Just eftersom jag inte riktigt vet vad jag gör, så skulle det kunna vara precis vad som helst som går snett. Att göra espresso tillsammans med någon som kan, allra helst någon med likadan maskin, vore självklart det ultimata, men jag tror inte jag har någon med kaffeintresse i min bekantskapskrets tyvärr.
 

GLC

Well-known member
Med din uppsättning och färskt kaffe finns ingen anledning till varför du inte skall kunna göra bra kaffe, så svårt är det inte att du skall misslyckas varje gång.

En tamper som passar bör du investera i, även om det kan gå utan så är det nästan ett krav.

Dessutom underlättar det med färskt kaffe, vad har du provat med?
 

GLC

Well-known member
börja med enkel felsökning:

Hur många gram kaffe doserar du? (väg)
Hur lång tid tar det för 6cl att hamna i koppen? (mät)

Posta resultat här. Jag förutsätter dubbelfiltret här, börja med det då det är lättare att lyckas med.
 

Kim

Member
Det kaffe som jag har använt nu när jag övat är ICAs espressobönor. Det var det billigaste jag kunde hitta, för jag antog att det skulle gå åt bönor i mängder innan jag fick till en espresso som heter duga. Normalt sett så använder jag annars bönor som jag köper på Lilla Kafferosteriet i Malmö alternativt Koppis blandning som de gjort åt Melvins.

Våg har jag ingen så jag vet inte hur mycket kaffe jag använder... vad gäller mätandet så får jag återkomma.
 

swirve

Well-known member
Jag har samma setup som du och fick också lära mig själv från grunden. Det som underlättade kaffemekandet mest var att införskaffa en riktig tamper. Sen tittade jag rätt mycket på videos på youtube, sök så ska du se att det finns massor av instruktioner hur du gör med en silvia och rocky. Något som jag också tyckte gjorde att det blev lättare var att skaffa en större filterkorg (synesso) som rymmer lite mer kaffe, jag brukar ligga runt 18g kaffe och det ryms inte i silivias orginalkorg.
 

Calobra

Alnö Kaffehus
Testa gränserna... Tydligen mal du för grovt eller packar i för lite kaffe. Prova att packa i allt mer med den malgraden du nu använder och se om du kan få silvian att nästan plugga (inget kaffe orkar komma ut.) Kan du inte plugga maskinen kan du mala lite finare och börja om. Naturligtvis är det ju ingen direkt mening med att få maskinen att plugga men du hittar gränsen. Snäppet till en god espresso tycker jag ofta brukar ligga rätt nära en chokad maskin. Då rinner det riktigt långsamt och espresson blir riktigt krämig. Men om du sen byter kaffe måste du hitta nya inställningar på kvarn och mängd kaffe.
Lycka till...
 

Forumstatistik

Trådar
14,667
Inlägg
155,720
Medlemmar
19,364
Senaste medlemmen
Knivmackan
Topp