Göteborg Mauritz Kaffehus går i graven?

Nex

Active member
Tycker med att det är skittråkigt! Så kul att man mitt bland alla trendbutiker kan hitta denna trevliga håla! För att inte tala om den goda doft de sprider längs hela gatan när de rostar... Tråkigt värre! Sponsrar dem med extra många besök nu som tröst ;)
 

tnordl

Well-known member
Ha va bra! Köpte mycket råkaffe av Tord och växte upp med att njuta kaffe på Mauritz. :) nästa gång blir det stopp i ljungkile :)
 

rannagarden

Well-known member
Kommer just från Tord i Vreta utanför Herrljunga, där Mauritz kaffe har 'gårdsbutik'.

Jag har ingen erfarenhet av Tord sen förut, men vilken härlig lirare! Butiken är förlagd till bostadshuset och en stor skylt med "Mauritz kaffe" sitter på husväggen. Mellan 11 och 15 är öppettiderna på lördagar och jag och min kaffepolare var lite tidiga. Vi ringde på klockan men ingen öppnade. Rätt som det var kom en äldre herre på cykel, som hämtad ur en scen med teatergruppen Klungan. Det visade sig vara Tord. På lördagar har Tord kaffeskola för nyfikna och han hade varit och köpt ett lågpriskaffe i lokala handeln. Det skulle jämföras med kaffe som nyrostats hos Mauritz.
Jag och polaren var där för att köpa kaffe och kolla in stället, men hux-flux blev det en kaffeskola med färskrostat vs massproducerat dussinkaffe färdigmalt. Det rostades och förklarades om det ena och andra och Tord hade mycket tankar om kaffe och hur det skall hanteras, kaffets ursprung och historik. Allt huller om buller och lagom snurrigt, men väldigt roligt och intressant. Väldigt jordnära och ganska långt ifrån allt slags snobberi.

Hemma nu med halvkilot av några intressanta sorter som skall rostas vad det lider. Kommer landa hos Tord fler gånger. Absolut.

/M
 

JuniorWictor

New member
Kul att höra! Var själv där i veckan för lite råkaffe. Han är fantastisk! :) Otroligt kunnig och hjälpsam :) Härlig man!
 

zix

Well-known member
Det där låter bra! Har vägarna förbi Vårgårda nästa vecka, med lite tur kanske man hinner med en sväng förbi Vreta på vägen.
 

edtbjon

Well-known member
Jag har också gamla minnen från Mauritz kaffehus vid Brunnstorget. Råkade gå förbi för typ 35 år sedan och sniffade mig in ibland dofterna av nyrostat kaffe och bullbak. Det var en helt annan värld från att själv ha vuxit upp på ett traditionellt gammaldags kafé (ni vet: thekaka med ägg och ansjovis...). Van vid blaskigt bryggkaffe så var detta som en käftsmäll. Det tog en halvtimme att smutta i sig och smakade gott i tre timmar efter det. Fast på kroken. Snart var man inne i träsket och började rosta själv hemma i ugnen.
Har nyligen börjat rosta igen och var glad att Tord fortfarande var på banan, så jag beställde några olika sorter från honom. Jag ska definitivt försöka lägga någon resa förbi hans nya ställe.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp