Köp av Vibiemme Jr DB (?) -men var?

BloodyMezzo

Well-known member
Nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa en dubbelkokare. Jag har framförallt tittat på La Vibiemme Jr DB som jag tycker är snygg och hyfsat kompakt. Maskinvalet är dock inte definitivt avgjort än.

Men var ska man då köpa? Var har ni Vibiemme-ägare köpt era maskiner? Jag funderar över aspekter som pris, service och möjlighet till reparationer och garanti. Jag känner en viss lojalitet efter goda erfarenheter av några av våra nördbutiker på hemmaplan i Sthlm, men maskinen är märkligt mycket dyrare i Sverige har jag insett. Verkar röra sig om nästan 15 000 kr istället för strax över 10 000 utomlands. För en student är det ca en månads inkomst i skillnad och inget man skojar bort. Men hur funkar det om man får en maskin som strular under garantitiden? Om man lämnar in maskinen hos en reparatör, brukar säljaren då stå för reservdelarna om man själv står för arbetet? Har nån erfarenhet av nåt liknande ärende?

Nästa fråga: Hur mycket krångel har ni Vibiemmeägare haft med era maskiner? Hur dyra reparationer kan man vänta sig om man har otur?

Vilka säljare finns (den enda jag kan är Bella Barista) och är det skillnad i garantiperiod, service och pris och fraktkostnad?

Jag vet att jag har många frågor men jag ser fram mot att komma ut på espressobanan igen efter ett år med en ständigt inlämnad Isomac. :nowink:
 

BloodyMezzo

Well-known member
Maskinen är nog bra och hyfsat snygg, men hemsidan var tveksam tyckte jag. Dålig info om prylarna. Sen känner jag inte till märket (jag är å andra sidan inte allvetare) och dåligt med återsäljare i Sverige vilket kanske gör reparation svårt. Bra tips annars, maskinen verkar vara i den klassen jag söker.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Mycket trevlig butik. Jag brukar handla en del grejer och kaffe av honom också trots att det ligger avigt till för mig. Tyvärr kan ju inte de svenska butikerna konkurrera i pris. Tydligen gör de inte mycket vinst på maskinerna heller vad jag förstått. Det gör lite att jag inte skäms för att handla på nätet, så kan man köpa grejer på hemmaplan som de har bättre marginal på.
 

Yirgacheffe

Well-known member
Kaffemekka i grannlandet Danmark är en mycket trevlig butik som har bra priser på Vibiemme. Har handlat av dem tidigare & de är kanon att ha o göra med. Har för mig att jag inte betalade nån frakt, då Sverige nästan var Danmark eller hur det nu var han sa:) http://kaffemekka.dk/default.asp

Annars så kan man inte slå BellaBaristas deal & service på Expobar II ;)

Lycka till
 

BloodyMezzo

Well-known member
Tackar! De hade lite olika "prisvärde" på olika produkter tyckte jag. Duetton var tex inte billig, dyrare än i Sverige tror jag omräknat i skr. Vibiemme JR DB var 300 kr dyrare än på Risteriet men kanske bättre service. Framförallt om de bjuder på frakten.
 

kafferic

Active member
Jag köpte min VBM Jr DB på risteriet i Köpenhamn, då det begav sig var det mycket billigare där än i sverige. Lyckligtvis har jag ingen aning om hur deras service är vid problem eftersom maskinen skött sig bra :-D De har i alla fall varit väldigt hjälpsamma och förtroendeingivande de gånger jag varit där och handlat. Jag bor ju i malmö så Risteriet var både närmaste och billigaste stället att handla på så det var ganska lätt val för mig.
 

BloodyMezzo

Well-known member
Okej! Trevligt att höra av någon som har positiv erfarenhet. Hur länge har du haft din maskin? Hade du köpt den igen idag?
 

BloodyMezzo

Well-known member
Ok! Jag tror det blir en sån. Enligt en servicekille jag pratade med var det inte mer problem med vibiemme än med andra maskiner. peppar, peppar.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp