Hur göra med filter som "ploppar" åt fel håll när jag drar åt skruven i brygghuset?

ebsjanne

New member
Hej på er!
Har precis rengjort Isomac Super Giada för första gången och när jag ska skuva tillbaka den fjäderbelastade skuven i brygghuset "ploppar" filtret åt fel håll så att det läcker vid kanterna. Om jag inte drar åt så hårt (så att det inte ploppar) är det OK spridning för bryggning men det droppar rätt mycket när jag inte brygger. Kommer inte ihåg att det gjorde så innan rengörngen.
Finns det något optimalt läge med lagom åtdraget eller har jag gjort något fel när jag satt tillbaka filtret?
Kan man sätt in en bricka mellan filtret och brygghuset så att man kan dra åt skruven utan att mitten av filtret har möjlighet att tryckas in så att det ploppar?
/Janne
 

petrush

Well-known member
Hej ja spridarfiltret på giada är lite egensinnigt. Min erfarenhet är att det sprids bäst om man drar in den helt, men det kanske inte spelar jättestor roll. Vad jag har gjort är att ta en tång och böjt upp några millimeter från ytterkanten bara lite men det hindrar det från att ploppa. Den är lite droppig, men det ska inte komma några större mängder. Kolla att plastpluppen ovanpå fjädern som hålls med spridarmuttern är ren och sitter rätt.
 

Liten

Member
Hallå.
Det där spridarfiltret är väl kanske inte världens bästa konstruktion. Jag har helt enkelt skruvat åt filtret så hårt som det går utan att det ploppar. Problemet är ju bara att veta när det ploppar.. Jag har testat mig fram, dvs jag har skruvat åt det för hårt, ploppat tillbaka, skruvat igen, "bara liiiite till", plopp, faaaaaan.. osv.. Till slut sitter det som det ska..

Petrush, du har inte lust att ta en bild på ditt filter och posta här? Tycker att det låter som en bra idé att böja till filtret lite.
 

ebsjanne

New member
Hej Liten!
Har testat precis som du och fått det att fungera denna gång, faktiskt med rätt lite dropp också. Så jag antar att det finnd ett optimalt läge där. Håller dock med om att det är en knepig konstrultion. Skulle också gärna se en bild av din lösning, petrush. OM den fungerar bra är det ju enklare att kunna dra åt hårt när man rengjort i stället för att joxa med millimeterprecision som jag och liten gjort.
 

MrLastway

Active member
Jag hade samma problem som er men jag fick till det till slut och för att få det att sluta droppa helt drog jag helt enkelt ut fjädern en bit så att trycket på plastpluppen blev nog högt att hålla inne vattnet. har inte haft några som helst problem sen dess.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp