25 år gammal La Pavoni Professional

Hanna L

New member
Hej!
Har fått ärva en 25 år gammal La Povina Professional som har stått oanvänd i 20 år. Den har nu varit inlämnad för byte av packning och en säkring. Min fråga är nu hur jag ska få rent den på bästa sätt och för att kunna börja använda den.
Skulle även vara glad för tipps om en bra kvarn som inte är allt för dyr då jag jar är student och har då inte världens bästa ekonomi.
Tacksam för svar...då jag är helt grön när det gäller manuella espresso maskiner!
 

attis

Well-known member
Fyll kokaren 2/3 med vatten, häll 1/3 påse vinsyra/citronsyra (finns på mataffären). Låt stå några minuter, dra igång kokaren och låt det koka några min. Släpp igenom blandningen lite i taget. Upprepa tills det ser rent ut. Ättiksvinäger fungerar också, men är tar lite längre tid. Är det mycket avlagringar kan man låta blandningen stå ett tag. Glöm inte att köra igenom vatten några gånger efteråt.

Jag köpte en sådan här kvar på forumet för 1000:-, är jättenöjd. http://www.jbcoffeehouse.se/products/grinders/consumergrinders.html
 

bodaniel

Well-known member
En 25 år gammal manuell Zassenhaus-kvarn borde passa till. Jag har en nyare (ca 6 år gammal) Zassenhaus Santiago Espresso till min La Pavoni Europiccola och jag tycker att den fungerar ypperligt. Jag har även en Hario Skerton som fungerar. Skerton är billigare, men jag skulle rekommendera Zassenhausen före Skerton eftersom malgraden är steglös och att det är smidigare att justera malgraden. Din Pavoni kommer att kräva en hel del finjustering för bästa resultat. Zassenhaus-kvarnen brukar vara dyr i Sverige – billigare alternativ brukar finnas på nätsajter i Holland och Tyskland.
 

Hanna L

New member
Tack för tipsen....det här ska nog gå vägen. Nu gäller det att hitta en bra kvarn. För en student svider 1000kr för en kvarn. Men det får der vara värt. Hur ser andrahands marknaden ut för kvarnar??
 

attis

Well-known member
Lägg in en annons här på forumet och sätt ett maxpris så får du säkert några vettiga svar. Alternativt handjagare på Tradera, men då är det lite grisen i säcken. Svårt och veta hur fint den kan mala och om den håller samma malgrad eller om den ändrar sig.

Ytterligare en ekonomisk aspekt är att det är svårt att hitta bra kaffe till rimligt pris. Har man väl provat ett hyffsat färskt kaffe från någon av de mindre rosterierna är det svårt att gå tillbaka till jättarnas "hela bönor". Kanske kan man hitta dessa lite bättre kaffesorter för 65kr/250g. Så även om kvarnen kan verka dyr lär du snabbt komma upp i dessa summor på själva kaffet.
 

HE

Well-known member
Jag fick tag på en handvevad kvarn på loppis för under hundralappen. Gammal och skranglig men den funkar. Det är precis på gränsen att den klarar malningsgraden för min la pavoni, men det funkar. Tanken med kvarnen var att använda den till aeropressen.
 

Forumstatistik

Trådar
14,656
Inlägg
155,656
Medlemmar
19,354
Senaste medlemmen
EMJ
Topp