Stockholm Italienare

Jay

Well-known member
Jag har en ärlig och nyfiket ställt fråga:

ni som uppskattar och gillar den "italienska" espresson, var någonstans i Stockholm anser ni att den görs rättvisa och vilka platser rekommenderar ni för en "äkta" upplevelse av det ni tycker är en bra espresso?
 

Roby Caffé

Well-known member
Jag har en ärlig och nyfiket ställt fråga:

ni som uppskattar och gillar den "italienska" espresson, var någonstans i Stockholm anser ni att den görs rättvisa och vilka platser rekommenderar ni för en "äkta" upplevelse av det ni tycker är en bra espresso?

Jag skulle vilja lyfta "Bar del Corso" som ligger i H&M huset mellan Drottninggatan och Slöjdgtan. Den är välgjord på Moak med en syditaliensk styrka.
Sosta är helt ok men lite ojämna beroende på baristorna, jag går uteslutande på Jakobsbergsgatan.

Vad tycker ni andra robusta fans? :)

/Roberto
 

Jay

Well-known member
Vad säger ni om Il Caffe på Rådhuset då? Läste i Cityblaskan att de skulle flytta eller ta över Svart Kaffe på Söder!?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Förlåt, nu hängde jag inte med i svängarna, finns det en Sosta på Jakobsbergsgatan alltså, utöver den som ligger på Sveavägen?

Precis, det finns två Sosta (fanns en tredje på Götgatan tidigare) en på Sveavägen och en på Jakobsbergsgatan. Sosta är ganska ojämna och jag har inte hittat någon italienare som drar espresson korta och feta som jag gillar dem. Som flera barer i Göteborg lyckades bra med då jag var där förra sommaren.

Il Caffè har jag bara besökt två gånger och båda dessa gångerna smakade kaffet smutsigt och bränt och var blaskigt.
 

Jay

Well-known member
ojämna och jag har inte hittat någon italienare som drar espresson korta och feta som jag gillar dem.
Hahahaha.... Henrik, nu vände jag mig ju faktiskt till dem som gillade den italienska stilen, jag trodde den skulle vara smutsig, bränd och blaskig...

Har du någon annan på lut i Stockholm? Ugo på Scheelegatan? Är det något att ha? Finns någon uppe på Hornsgatan har jag sett, runt Mariatorget/Zinken... är det bra italiensk espresso?
 

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Ugo besökte jag lite då och då för ett par år sedan. Trevlig ställe och helt okej italiensk espresso dvs en av de bättre i stan. På Hornsgatan ligger familjeägda (tror jag) Rinos Café som för några år sedan var ganska heta. Kör nån italiensk blandning som jag inte minns hur den smakade.

Men som sagt... en robusta-tung bönblandning ska dras tight så det blir mycket munkänsla... då kan det smaka riktigt fint :)
 

Jay

Well-known member
Ja, Joel är grym, men det är ju en fuskitalienare. Alldeles för färskt och lokalt ;)
 

Jay

Well-known member
Ugo besökte jag lite då och då för ett par år sedan. Trevlig ställe och helt okej italiensk espresso dvs en av de bättre i stan. På Hornsgatan ligger familjeägda (tror jag) Rinos Café som för några år sedan var ganska heta. Kör nån italiensk blandning som jag inte minns hur den smakade.

Men som sagt... en robusta-tung bönblandning ska dras tight så det blir mycket munkänsla... då kan det smaka riktigt fint :)
Rinos är det jag tänkte på... finns en på St Eriksgatan bredvid gamla Freakscene har jag sett, är den provad?
 

Coffeehead

Well-known member
Ugo (Caffè Ugo) på Scheelegatan har jag besökt ända sedan de öppnade för några år sedan, det drivs fortfarande av samma svenska par och de importerar sitt egna kaffe. De brukar köra med 2 olika blandningar (en för mycket mjölk och en för lite eller ingen mjölk), om man ber om den ena eller andra så brukar man dock kunna få det oavsett mjölk tillägg. Bägge blandningarna är typiskt italienska men den ena är norditaliensk och typ 10 - 15 % robusta och den anda är väl 50 - 50 och passar bäst till morgon latten tycker jag. Jag kan hålla med om att de var lite svajiga i början men numer känns de rejält stabila och serverar i mitt tycke bland det bästa i stan när det gäller italiensk espresso.

Tillägg: Hittade deras hemsida ikväll, tror att den kan vara relativt ny www.caffeugo.se
 
Senast ändrad:

jb

Well-known member
Får man vara lite partisk... :)
mauro espressobar på Odengatan direkt efter Hard Rock när man svängt upp från Sveavägen...

Daniel håller en jämn hög kvalitet på det som serveras.
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
åker förbi den varje dag med 53:ans buss... tänkte faktiskt lustigt nog på att fråga om Mauro idag när jag åkte förbi ;)
finns en liten espressobar precis bredvid Lidl på Fridhemsplan också, de har Moak... någon som provat?
 

Coffeehead

Well-known member
Det är Pino och Herman från Sosta som öppnade där förra sommaren, en ren Sosta kopia med Moak i kvarnen vad jag vet.
 

Coffeehead

Well-known member
Poli är Pinos efternamn och han döpte även nuvarande Caffè del corso i HM huset till Poli när han drev det första året efter att det öppnade. Jag tror även att han då sålde ett caffè som hette Poli Caffè
 

Jay

Well-known member
Följdfråga då på Den Italienska Espresson:

för att den ska bli en optimal upplevelse, såsom den ska upplevas, bör jag beställa en enkel eller dubbel?
vad ska jag förvänta mig, enligt er, i smakväg?
 

Senaste inläggen

Forumstatistik

Trådar
14,655
Inlägg
155,652
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp