Rancilio s27, inget vatten ur grupphuvud

hundra

Member
Hej!

Jag kom över en hyfsat gammal rancilio s27 plus en massa andra småsaker billigt på en konkursauktion.

Maskinen hade varit avstängd ett par månader men startade snällt. Jag passade på att titta lite inuti i maskinen och den är nog servad för inte allt för länge sedan; lite nya skruvar och sådant tyder på det..

Ånga och tevatten fungerar som det ska, där är tryck på kokaren och inga läckage vad jag kan se; men det kommer inget vatten ur grupphuvudet när man trycker på espressoknapparna (pumpen går dock).

Jag undrar lite försynt vad man bör börja med i felsökningen.. Det borde finnas kluriga människor här som har koll på vad man bör börja med :)

På förhand tack,

Martin
 

tomas_

Member
Hej!
Något liknande hände med Brasilian vi har på kontoret. Den vänstra gruppen, som knappt används, ville inte släppa vatten. Man hörde hur reläer klickade och pumpen pumade. Det var tydligen en magnetventil som kunde fastna. Jag har för mig att den vaknade av sig själv. Jag brukade småtrycka lite på knapparna till den vänstra när jag ändå gjorde en i den högra.
 

hundra

Member
Hej!

Ungefär så är det här också, man hör reläklick och att pumpen går. Jag har tittat runt på kaffeforumen men inte lyckats hitta något särskilt vettigt.

Tänkte plocka av grupphuvudet och se så att där inte är något smuts i; vet någon om där är något särskilt att tänka på?

Mvh

M
 

hundra

Member
Hej!

Jag insåg att det inte var lönt att peta mer i maskinen själv utan lämnade in den för rengöring ;) Några hundralappar senare var den tillfixad och den har gått varm sedan dess - kalastrevlig maskin.. Man kunde bevisligen göra schyssta apparater även 1994 när den här är tillverkad ;)

Mvh

M
 

jrooth

Member
Ok - Jag har inte kommit till den insikten ännu. :) Håller på att felsöka men det går åt rätt håll.

Löste det största problemet med att styrkortet (RAU20-kortet) var helt dött. Bytte en kondensator som hade svällt (http://en.wikipedia.org/wiki/Capacitor_plague) något. Nu fungerar elektroniken klockrent.

Var exakt lämnade du in den? Några hundralappar?
 

jrooth

Member
Dags att väcka denna tråd till liv igen :)

Jag plockade fram min S27 under mellandagarna och inledde en seriös renovering. Nu fungerar allting helt klockrent. Det var helt igenkalkat i den ledning som går mellan pumpen och brygghuvudet via flödesmätaren. Har nu en S27 som fungerar strålande förutom att bryggtemp är något låg.
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp