När är det dags att byta malskivor?

michaelk

Active member
Hej Kaffevänner!

Under helgen så körde jag en stor rengöring av min maskin plus kvarn...

Har märkt att efter "nollning" av kvarnen så behöver jag gå ned 2 hack för att få samma extraktions tid och att nu ligger jag väldigt nära nollan :mellow:

Min fråga är...Hur ofta måste man byta malskivor på en Rocky?

Har nu haft min c.a 1.5 år...och den har fått jobba ordentligt med minst 5-6 koppar om dagen.
(Hela familjen vill ha espresso, latte o.s.v nu för tiden ;) )

Såg någonstans på nätet att man bör byta efter ca 30-40 Kg? Stämmer det?
(Vet inte riktigt hur mycket jag malt men nog har det gått åt åtskilliga kilon)

Hur ser man om malskivorna är slitna?

Tack på förhand,

Michael
 

martink78

Well-known member
6 enkla á 7g ger 42g/dag, 1,5 år är ca 548 dagar. 548*42g blir ca 23 kg kaffe.. Är man snål väntar man lite men jag hade nog bytt.
 

roffe

Active member
Etter 30-40kg?! Det var da ikke mye kaffe man skulle kverne med den før man skulle bytte da?

Hvor står det at maskinens kvernskiver er så slitt at de bør byttes etter kun 40kg? Jeg fant en tråd på coffegeek som sa 400-500 lbs, noe som grovt tilsvarer 200 til 250kg.

Jeg vet ikke hvor gammel min Rocky er (kjøpte den brukt ganske nylig, og den var da tydelig brukt med enkelte manglende deler, knekt fjær i doserer etc), , om kvernskivene har vært byttet eller hvordan skalaen så ut da den var ny, men min er slik at kvernskivene kommer borti hverandre ved -17 (altså under 0), og jeg kverner god espresso rundt -6 til -7. Jeg har hatt Rocky åpen og sett på kvernskivene, og selv om de sikkert er sløvere enn nye, så er ikke slitasjen synlig med øynene.

Jeg har vurdert å bytte kvernskivene, men jeg venter litt til, siden kverna fortsatt fungerer. Manglende deler ellers er bestilt opp, så denne kverna får oppgraderende vedlikehold for å vare en stund til.

Jeg fant forresten et sted på nettet (en forhandler) som skrev at man kun skal justere kverningsgraden MENS KVERNA GÅR! Jeg skjønner ikke det helt. Er det ikke fort gjort å slite ned kvernskivene når de møtes da?
 
Senast ändrad:

Acke37

Member
Jeg fant forresten et sted på nettet (en forhandler) som skrev at man kun skal justere kverningsgraden MENS KVERNA GÅR! Jeg skjønner ikke det helt. Er det ikke fort gjort å slite ned kvernskivene når de møtes da?

Alla jag har pratat med är överens om att malskivorna ska rotera när man minskar malningsgraden på kvarnen. Annars kan det ligga någon liten bit av en kaffeböna mellan skivorna som hamnar i kläm och orsakar skivorna att bli skeva. (I manualen till min rocky står det dock att man ska stänga av kvarnen) Det innebär däremot inte att man ska köra skivorna mot varandra, själv brukar jag vid nollning dra igång och sen stoppa och skruva ihop skivorna medans den saktar ner för att minska slitaget. Man hör ju tydligt när de går ihop ändå men istället för att gnaga på varandra så stannar den roterande skivan helt enkelt.
 

michaelk

Active member
Etter 30-40kg?! Det var da ikke mye kaffe man skulle kverne med den før man skulle bytte da?

Hvor står det at maskinens kvernskiver er så slitt at de bør byttes etter kun 40kg? Jeg fant en tråd på coffegeek som sa 400-500 lbs, noe som grovt tilsvarer 200 til 250kg.

Jag hittade lite diskussioner på nätet där det diskuteras...exempelvis här:

How to know grinder burrs are worn out

och även lite här:

Replacing burrs of rancilio rocky grinder

En annan sak verkar vara vilka bönor man maler oftast...Robusta är visst lite hårdare och sliter kanske mer på kvarnen.

Hur som helt så köpte jag nya malskivor ifredags.... och måste säga Wow! vilken skillnad det blev. Min Rocky har aldrig malt så bra.

Nollan hamnade turligt nog på just nollan :D och nu maler jag 10 steg högre än med de gamla skivorna.

Jag kunde däremot inte direkt se någon stor skillnad vid en okular besiktning mellan de gamla och de nya skivorna. Antar att det räcker att de bara är lite slitna på de yttre skären för att finmalningen inte ska fungera.

//Michael
 
Senast ändrad:

roffe

Active member
Etter denne diskusjonen har jeg bestemt meg for å oppgradere kvernskivene på min Rocky også. Kan jo hende de er slitt ganske mye uten at jeg vet det...
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp