PID till Vibiemme Jr Db?

Sir Anselm

Well-known member
Någon som har köpt och installerat en PID i sin Vibiemme Jr? Funderar antingen på en termometer som monteras i E61-gruppen eller en PID. Termometern är ju betydligt billigare, iallafall billigare än de PID-kit jag hittat. Tänker också att om man mäter temperaturen i gruppen lär man väl få ett mer exakt värde eftersom vattnet hinner svalna mellan kokaren och gruppen. Detta gör väl att PID-temperaturen måste sättas lite högre än den bryggtemperatur man vill ha? Å andra sidan ger väl PID:en en jämnare temperatur än termostaten?
 

Mayhem

Well-known member
PID, relä och prob finns att köpa snorbilligt från Kina på eBay. Det som kan vara knepigt är väl var/hur man sätter proben i/på kokaren, och så förstås om man vågar skära upp ett hål för kontrollen...
 

Sir Anselm

Well-known member
Hm, ja det är ju ett alternativ såklart. Men då måste man veta vad som passar ihop, och framförallt lista ut hur det ska monteras. Har nog inte tänkt göra hål i chassit utan tänkte ha PID-kontrollen uppe "på taket" så att säga...
 

Sir Anselm

Well-known member
Jaha, igår kom mitt kit från Chriscoffe, fick betala 284kr till tullen/posten, men det får det väl vara värt :p

Men... Efter att ha installerat kit:et och startat maskinen märker jag att den inte kommer upp i de temperaturer som rekommenderas, trots att jag ställt upp termostaten på max! Den blev någorlunda stabil på 88-89 grader i gruppen. Kommer då på att jag läst på Home-barista att termostaten har problem med att hålla temperaturen när man har båda kokarna på. Så jag slog av ångkokaren och lät maskinen stå ett tag. När jag kom tillbaka stod temperaturen på 96C i gruppen :huh:

Kan det vara möjligt att maskinen är så dåligt konstruerad att man får välja mellan rätt temperatur eller att kunna skumma mjölk?
 

Sir Anselm

Well-known member
Jag lyckades igår ställa in maskinen så den stabiliserade sig runt 92C i gruppen med ångkokaren avslagen. Kopplade sen in timern igen och ställde vippbrytaren för båda kokarna i på-läge. Idag när jag vaknade stod temperaturen på 86,6C, alltså drygt 6 graders skillnad...

Detta problem har nämnts även i denna tråd: Vibiemme-Domobar-JR-DB-Termostat

Jag tycker det här är direkt dåligt! Man måste kunna räkna med mer av en maskin i den här klassen?! Det lustiga är att jag ganska nyligen har börjat dricka cappucino hemma, så det är inte så länge jag använt båda kokarna, och jag har undrat varför jag haft så svårt att få till god espresso :dry:

Så frågan är, vad gör jag nu?
 

kafferic

Active member
Jag känner igen fenomenet med att temperaturen sticker när man slår av ångkokaren, jag har alltid ångkokaren igång när maskinen är igång :-(
Så länge jag inte slår av min ångkokare upplever jag min maskin som temp.stabil

Kan du avläsa någon skillnad i uppmätt temp om du flyttar runt pid:en (utan att ändra på någon annan inställning, observera att bara PID:en får switcha temp, inte inbyggda termostat)?
1: Ångkokaren igång och PID:en ovanpå maskinen
2: Ångkokaren igång och PID:en så långt från maskinen du kan ställa den
3: Ångkokaren igång och PID under maskinen

Jag har också varit sugen på att PIDa min Vibiemme men har än så länge varit för feg/lat/inte haft tid/inte paja garanti/övriga ursäkter :p
Hur mäter du temp med PID termocouplern? Limmar du den ovanpå kokaren elelr har du bytt ut sensorn som sitter i tanken som går till gamla termostaten?

Lägg gärna upp bilder
 

kafferic

Active member
Aha, ok.
Men menar du att din maskin inte går att ställa in på högre temperaturer än 88-89 grader när ångkokaren är igång? I så fall är det fel på din termostat.
Jag har inte samma problem, utan kan justera upp till koktemperaturer då det spottar och fräser om vattnet som pumpas ut. Hur mäter du? Kan det vara så att du mäter på fel sätt? Hur snabb mätprob har du? Använd en naken mätprob med så lite metall som möjligt, annars finns det risk att du sänkt vattentempen när du pumpar innan proben kommit upp i samma temp. som vattnet håller. Det svåra med att mäta är att veta vad man faktisk mäter :p
 

Mayhem

Well-known member
Termometern sitter monterad på fronten av grupphuvudet där det normalt sitter en vanlig sexkantsskruv:
http://www.home-barista.com/espresso-machines/monitoring-brew-temperature-e61-silvia-t1352.html
http://www.chriscoffee.com/products/home/espressoaccs/thermometerkit

Enligt andra som äger samma Vibiemme sitter bryggkokarens termostat för nära ångkokaren:
http://www.home-barista.com/espress...-my-vibiemme-junior-db-t15403-10.html#p185005

Enklaste lösningen jag kan tänka mig är att slänga in lite isolerande material mellan ångkokare och bryggkokare/termostat. Annars byta till en PID då där proben är placerad så den inte störs av ångkokaren.
 

Sir Anselm

Well-known member
Precis det kitet är det jag köpt ja. Frågan är ju om det är värt mödan att hålla på och isolera. Jag känner lite att det här är ett konstruktionsfel som inte borde finnas på maskiner i denna klass, eller någon maskin alls faktiskt. Vad säger reklamationsrätten om såna här saker?
 

kafferic

Active member
Aha! Jag kollade aldrig upp vad det var för termometer du köpt. Men med sådan termometer borde det ju vara tillförlitliga tempmätningar.
Inte kul att känna sig lurad, är man missnöjd är det alltid värt ett försök att reklamera. Risken finns att om man köper någon annan maskin istället så vet du ju inte om den termostaten är bättre placerad, det kan också vara någon annan "egenhet" som du måste upptäcka, efter köp.
 

Sir Anselm

Well-known member
Jaha, mina funderingar fortsätter. Var i kontakt med Auberins och fick en instruktion för hur en installation av PID ska gå till. Den kan nås här: PID-installation

Nu är frågan om detta skulle lösa problemet, eller om jag bara får mer kontroll över fel temperatur?
 
Topp