Kaffe på resande fot....

Melchior

New member
Hej, nu sitter jag här i en gruva i Australien och är rejält irriterad på kaffet som serveras här. Finns bara Nescafé, och jag är ledsen att säga det, men jag kommer nog aldrig att tycka det är gott...
Jag har bestämt mig för att försöka plocka ihop ett resekitt som ger mig vettigt kaffe. Nu vänder jag mig till er för att få lite tips och trix. Mina frågor är följande:

- Filterhållare, jag är lite skeptisk till porslin, finns det något stöttåligt alternativ?
- Vattenkokare, en liten som både klarar av 110v och 220?
- Filter, fungerar det med vanligt melitta eller har ni något bättre att rekommendera?
- Kvarn i portabelt format?
- Bönor eller färdigmalt kaffe? I vissa länder får jag inte ta med mig kaffet, så jag får luska lite i vad det finns att köpa.
- Mjölk. Jag gillar att ha mjölk i kaffet + lite socker. Om jag säger Mjölkpulver, vad säger ni då? Går det eller är det bara att glömma? Köpa mjölk med lång hållbarhet... kan vara lite knepigt att få fatt på.

Detta kitt tänkte jag ska ligga i resväskan...

Så, vad tror ni?
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
Vilken sida är du på?

Jag skulle nog köra med Aeropress, och keramisk handkvarn. Vilka länder får du inte ta med dig kaffe?
Mjölkpulver skall enligt uppgift funka rätt bra som nödfallssubstitut, men gruvorna borde väl ha mjölk tillhandahållet eller?
 
Håller med om Aeropress, den följer med mig på de flesta resor och till de olika arbetsplatser jag hamnar på i jobbet. Den är av hårdplast och filtrerna är små och behändiga.
 

roffe

Active member
Hario har en mini handkvern som visstnok fungerer bra. Man må bare beregne litt mer tid på å male kaffen enn på en elektrisk kvern. Ellers støtter jeg forslaget om Aeropress, som jeg bruker hver dag på jobb.
 

Acke37

Member
Det finns mjölk med ruskig hållbarhet, som inte ens behöver stå i kylen. har för mig att de brukar säljas i typ 1 eller 2dl förpackningar. Om det finns nån annanstans än i sverige det vet jag inte men amerikaner brukar ju vara förtjusta i att förpacka saker och ting som om de skulle ut i rymden så det kanske har spritt sig? ;)

Annars skulle även jag säga aero med en liten handdriven kvarn. Själv kämpar jag hellre lite och får en bra kopp kaffe om dagen än tio koppar snabbkaffe...
 

GLC

Well-known member
Annars finns alltid enkopps guldfilter, låter som att det skulle passa för dig.

1042463-rescaledpic-300x243.jpg
 

Melchior

New member
Tjena, sitter i 200 km från Sydney, på andra sidan Blue Mountains.

Mjölk finns här, tillhandahållet av gruvan. Men det är ju inte alltid det finns sådant. Så då tänkte jag att mjölkpulver borde fungera bra. Men jag har sett superpastöriserade mjölkförpackningar här som oöppnade håller hur länge som helst. Det går nog att få tag på utan problem.

Undrar vilka kvarnar som ni har som skulle lämpa sig till resa, dvs någon länk som jag kan titta på?

Undrar också varifrån du fått minifiltret som GLC pratar om?

Dock är det ju så att Australien inte tillåter att man tar in mat i något format. Så jag tror inte att det går att ta med bönor och mjölkpulver hit.

Men en aeropress blir det nog att köpa + en kvarn. Det är ju väldigt bra att använda hemma på kontoret också när man inte vill ha crap från maskinen.

/E
 

Jay

Well-known member
Dock är det ju så att Australien inte tillåter att man tar in mat i något format. Så jag tror inte att det går att ta med bönor och mjölkpulver hit.
Australien tillåter inte grön bönimport utan särskilt tillstånd, men rostade bönor är inget problem, eftersom de är rostade och därmed är vad som kunde levt i dem dödat.

Åker du ner till Sydney något? Jag kan försöka skaka fram en leverantör i Sydney åt dig om du kan vara på plats. Annars kan du kolla in www.coffeesnobs.com.au för mer info!
 

Mortus

Member
Jag har mitt skolkit som består av många beståndsdelar som ovan nämnts.

En hario skeleton handkvarn.
En OBH Nordica (vattenkokare) Compact Inox 0,5 liter som går på både 230 V och120 V.
En Aeropress

Kvarnen får perfekt plats i vattenkokaren om man skrotar locket på vattenkokaren, då kan man även pressa ner en matsked för att röra med i.

En stor kaffekopp som jag får plats med ett decilitermått (0,25 l), tratten till aeropressen och aeropressen.

Om jag hinner och kommer ihåg kan jag fotografera allt så får du se hur lite plats man behöver!;)
 

Mortus

Member
Jeg undrer: Hva skal du meg desilitermål? Mjølk? For stempelet til Aeropress er også laget for å kunne måle opp vann.

Det har bara blivit så, kör oftast upp-och-ner bryggningsvarianten och i bland kan blomman ställa till det med vattendoseringen. Med mitt decilitermått lyckas jag alltid måtta upp 2 dl;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp