Pods blir mkt bättre än malet. Eller gör jag fel? Francis Francis X1

uttryck

Member
Har nyss packat upp och installerat en Francis Francis X1 som jag köpt begagnat på Blocket. Den funkar jättebra m e.s.e pods på första försöket. Men när jag ska testa m tillbehörssatsen för malet kaffe går det sämre. Står i bruksanvisningen att jag ska ha Francis plasttampern/pressen att trycka ned med och sen vrida den så att den nedre delen lossnar o ligger kvar på kaffet i filterhållaren (alltså även när jag brygger). Men sen följer det ju även med 2 st likadanna (en reserv antagligen) metallbrickor som ser ut ska vara ovanpå kaffet mot brygghuvdet för att få jämnare tryck.

Kaffet smakar inte gott när jag kör m malet, blir frän smak på det, kör m rätt finmalet kaffe och har testat att både pressa o inte pressa (köra m lösa brickan istället). Extraheringen funkar lite så där, rinner på dåligt liksom. Med podsen går det som på räls.

Nån som har nån aning om vad jag gör för fel?
 

Blue Java

Active member
Jag är f.d ägare av X1:a och känner igen det du beskriver utom dålig extrahering och de där två lösa metallbrickorna? Kan det vara så, och jag tänker högt nu, att det är reservdelar till plasttampern. Den del av tampern som så att säga lämnas ovanpå kaffet i filterhållaren har ju en metallbricka på undersidan med massa små hål (ett filter helt enkelt). Den sitter med en skruv och är lätt att lossa och rengöra. Skulle underlätta om du postade bilder på delarna för vidare analys...
 
Senast ändrad:

uttryck

Member
Har testat några gånger till nu.

1.jpg

Alla tillbehör, filterkoppen för dubbel espresso ligger löst i filterhållaren. Tampern/pressen syns till vänster, underifrån.

2.jpg

Enligt bruksanvisningen för tillbehörssatsen för malet kaffe ska nederdelen av tampern/pressen ligga kvar på kaffet i filterhållaren vid bryggning.

3.jpg

Den lösa brickan (följde med 2 st lika) är nog tänkt att passa exakt mot själva brygghuvudet på maskinen. Antingen så ryms den lösa brickan eller så nederdelen av tampern. Inte båda.

4.jpg

När jag kört m malet rinner det bäst på om jag bara lägger den lösa brickan ovanpå ICKE pressat malet kaffe. Extraherar bättre men det blir verkligen "tjära-varning" på kaffesmaken.

Nu funkar det ju skitbra m podsen i alla fall så jag kör mest det men vill ju gärna kunna köra m malet för lite finlir ibland.
 

uttryck

Member
Förresten, oavsett om jag använder nederdelen av tampern ovanpå det malda kaffet (sipprar, droppar bara fram kaffe då) eller om jag kör m opressat kaffe o den lösa brickan (rinner bättre då) så när jag tar lös filterhandtaget efter bryggning så ligger det kvar vatten däri och stänker över lätt.
 

roffe

Active member
Unnskyld at jeg skriver på norsk.

Jeg har selv en Francis Francis X3, og sliter også litt med å få malt kaffe til å virke skikkelig. Jeg tror denne maskinen er veldig kresen på malingsgraden, så jeg har bestilt en Rancilio Rocky nå. Jeg har kun en Wilfa CGR-1 fra før, og den maler ikke fint nok. Jeg har også bestilt en skikkelig tamper. Jeg kommer tilbake med mer erfaring etterhvert når skikkelig tamper og kvern har ankommet.

Hva slags kvern maler du kaffen din på?

For øvrig: ut fra hva jeg leser på engelske fora, så skal det ikke være nødvendig å bruke noen brikke oppå kaffen i portafilteret.

Slik det er nå, så starter ekstraksjonen bra, men det virker som kaffen malt på CGR-1 ikke klarer å holde igjen på trykket og så kommer vannet alt for fort gjennom kaffepucken.

Håper en skikkelig kvern fikser dette, for jeg liker designet på min Francis Francis X3. :)
 
Senast ändrad:

HE

Well-known member
Jag försökte hitta en manual i textform men hamnade till slut på youtube. Där borde du hitta mycket info om din maskin. vad det gäller kaffesmak så kan det ju smaka huggorm frän diverse maskiner beroende på kaffesort. När du fått lite klarhet i hur själva hantverket går till är mitt tips att du köper ett kaffe som har fått fina betyg här på forumet. Faktorer som nyrostat, nymalt och dyrt:huh: brukar ha stor betydelse. Kanske inte alltid dyrt men jag var tvungen att få in en tredje faktor. :lol:

Lycka till!
 

roffe

Active member
Når alt over er sagt, så må jeg legge til at jeg synes det blir bedre SMAK av malt kaffe enn pods på min maskin, men det er vanskelig å få skikkelig crema med malt kaffe basert på 100% arabicabønner. Podskaffen jeg har er basert på 60% arabica og 40% robusta, og der er det litt crema, men ikke den lekre, marmorerte, gylne fargen som på en korrekt tilberedt espresso.
 

uttryck

Member
Jag har en Gagia kvar men ingen avancerad. Testade att köpa färdigmalet Illy kaffe på burk och med det gick det bättre och jag körde då m metallbrickan ovanpå. Ska testa lite mera o ta bild på resultatet.
 

Bengan

Well-known member
Har du nån butik i närheten som säljer espressokaffe och kan mala det, tex Elektrolux Home? Det kan vara värt att prova om det blir bättre då. Tänk på att förvara det nymalda kaffet i någotsånär lufttät burk.
 

roffe

Active member
Å male espressokaffe der man kjøper den er et veldig dårlig valg:

1. Den vil tape aroma meget raskt.
2. Du har ingen garanti for at malingsgraden passer til din espressomaskin. Du risikerer at vannet går for fort eller for sakte gjennom kaffen.
3. Smaken vil, på grunn av at man aldri vil klare å hindre at kaffen mister aroma, bli dårligere enn pod-kaffe, som tross alt er pakken i nitrogen-atmosfære og dermed ikke reagerer med oksygen på samme måte som den ferdigmalte kaffen.
 

Bengan

Well-known member
Å male espressokaffe der man kjøper den er et veldig dårlig valg:

Visst är det bättre att mala själv men det kräver en bra kvarn. I det här fallet är alternativet en dålig kvarn eller espressokaffe på burk och då är det bättre med färskmalet kaffe från butiken. Jag har provat och det funkar inte alls så dåligt. Köpte jag kaffe på fredag och förvarade det i burk så hade jag gott kaffe under helgen.
 

roffe

Active member
Visst är det bättre att mala själv men det kräver en bra kvarn. I det här fallet är alternativet en dålig kvarn eller espressokaffe på burk och då är det bättre med färskmalet kaffe från butiken. Jag har provat och det funkar inte alls så dåligt. Köpte jag kaffe på fredag och förvarade det i burk så hade jag gott kaffe under helgen.
Hver sin smak, selvfølgelig.

Jeg vil fortsatt hevde at kvernens kvalitet er viktig ikke bare fordi den kan male bra, men også fordi man med en god kvern kan finne eksakt riktig malingsgrad for kombinasjonen av kaffe og kaffemaskin. En god kvern er også en kvern som maler bare sekunder før kaffen går i maskinen. Den aromaen man får med helt ferskmalt kaffe er borte etter bare få minutter.

Ferdigmalt fra butikken er neppe noe bedre enn pods som er pakket oksygenfritt. Poenget mitt i henhold til trådens tema er at man må gjøre malt kaffe riktig. Gjør man det feil, så kan pods bli minst like bra.
 

helylle

Member
Har testat några gånger till nu.

3.jpg

Den lösa brickan (följde med 2 st lika) är nog tänkt att passa exakt mot själva brygghuvudet på maskinen. Antingen så ryms den lösa brickan eller så nederdelen av tampern. Inte båda.

4.jpg

När jag kört m malet rinner det bäst på om jag bara lägger den lösa brickan ovanpå ICKE pressat malet kaffe. Extraherar bättre men det blir verkligen "tjära-varning" på kaffesmaken.



Vänta lite, den "lösa brickan" är väl ändå filterkorgen för pods, du ska ha en speciell filterhållare (väldigt låg och platt samt endast en spout) som korgen ska sitta i.
 
Senast ändrad:

Forumstatistik

Trådar
14,652
Inlägg
155,632
Medlemmar
19,353
Senaste medlemmen
Massor
Topp