Gaggia Classic problem

padden

New member
Hej kära kaffenördar :)

Tänkte att det kanske finns någon här som kan hjälpa mig med min gaggia classic som har vart med i 4-5 år nu utan någon som helst renovering. Nu den senaste tiden så har det uppstått ett par fel på maskinen och undrar vad man kan göra åt saken.

Vi börjar med trycket i ångröret. Trycket kommer igång snabbt och håller ett ganska bra tryck de först 10-15 sekundrarna. Men sen så dör trycket och man måste pausa maskinen innan man kör igång med skummningen igen. Jag vet att många mindre maskiner fungerar så här men av egen erfarenhet så har inte gaggia classicen haft några problem att skumma ett par dl mjölk utan pauser. Värt att nämnas är att röret även börjat droppa vatten vilket jag har förstått är ett ganska vanligt problem och går att återgärda ganska enkelt också genom att köpa ett nytt rör helt enkelt. Känns dock inte som att det är problemet, inte tror jag att det har med att maskinen är igenkalkad heller eftersom jag regelbundet avkalkar den.

Ett annat symptom är när man brygger kaffet så tycker jag mig att maskinen jobbar väldigt mycket mer än vad den gjort tidigare. Vet inte riktigt hur jag skall förklara med man hör att den "vågvis" trycker på hårdare varannan sekund.

Är detta sammankopplade problem? kan det vara fel på pumpen? eller ventilen som bestämmer trycket?

Jag tycker dessutom att vattnet rinner lite väl snabbt ur bryggruppen, nästan 1 cl i sekunden men det kanske också är normalt? Det var ett tag sen jag använde den sist.

Tacksam för svar!
 

Videoten

Well-known member
Har du kalkat av maskinen någon gång?
I annat fall rekomenderar jag dig att köra en rejäl avkalkning...finns massor att läsa om i forumet om avkalkning
 

padden

New member
Om det är kalkproblem, vart borde jag leta efter kalk? Iom att problemet är att trycket inte håller mer än 15 sekunder?
 

Gholam

Well-known member
15 sekunder räcker ju inte långt om man ska skumma mjölk. Minns att min höll på längre än så. Har du provat tempsurfning som det står ganska mycket om i forumet? Flödet(trycket) under bryggningen borde vara konstant, det är ju syftet med att ha en semiautomatisk maskin. Annars kör man ju med en Pavoni och drar sina shots. Om flödet inte är konstant så kan det vara fel på tryckmätaren. Det finns ju portafilter med tryckmätare på som man kan använda. Att ångröret läcker avhjälps inte med att du buter rör utan ventil. Om det läcker vatten så läcker det säkert även ånga och därför kan trycket sjunka det med...
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,668
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp