Rancilio Silvia tillbehör

Blue Java

Active member
Har suktat efter en ny espressomaskin ganska länge nu. Har levt på mokkabryggning hemma och en espresso på Vardein då och då.
Min budget får råda och en Rancilio Silvia ligger då bra till. Jag är dock lite nyfiken på att få veta lite mer om vilka tillbehör ni övriga Silviaägare tycker jag skall investera i. Alla tips är naturligtvis välkomna inte enbart från ägare av Silvia...
Jag är nog mest ute efter espresso. Skummar inte mjölk så ofta. Mest till frukostkaffet.

Hos Kaffegrossisten tipsas det bl.a om att skaffa ett vattenfilter samt att byta detta varje månad. Gör ni andra så? Det blir ju en hiskelig massa vattenfilter det att ha hemma "på lager". En månad går ju trots allt ganska fort...

Tänkte passa på att skaffa maskinen + tillbehör på en gång. Tips mottages tacksamt!
Kan tillägga att jag har en kvarn, Anfim KS.
 

mts

Well-known member
silvia + nakenfilter och trippelkorg från synesso/la marzocco, tampermatta, knockbox och pullycaff + brygghusborste borde väl göra susen?
 

mts

Well-known member
åh, sen en motta eller ilsakanna för skumningen... det är alltid roligare att göra saker med bra grejer och skumning är definitivt inget undantag.
 

GLC

Well-known member
Vattenfilter är det nog inte så många som har, kanske om man har otroligt kalkrikt vatten då...

En bra tamper kan jag lägga till listan, förutom det som redan nämnts.
 

Tamper

Well-known member
Prylar och tillbehör i all ära, men glöm inte det viktigaste. Bra Kaffe ;),

Om du bara kör dubbel espresso, kan kanske en singlespout kan vara kul.

Men det som jag verkligen uppskattar som tillbehör till min Silvia är mitt PID-kit.
Efter ett tag blir man väldigt bortskämd av en bra temperaturstyrning,
 

Blue Java

Active member
Men det som jag verkligen uppskattar som tillbehör till min Silvia är mitt PID-kit.
Efter ett tag blir man väldigt bortskämd av en bra temperaturstyrning,

Det kan jag förstå. Var får man tag på ett PID kit till silvia och kan jag montera in det själv? Jag tror jag sett en tråd om det nånstans...
 

Manhattan

Active member
Hej Blue Java,
PID-kit med monteringsanvisning till Silvian kan du t.ex. köpa från:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=6&zenid=2f9536cc24707a34360bed3e787f6824
Jag har just uppgraderat till en dubbelkokare eftersom jag gör mycket mjölkbaserat, så om du är intresserad har jag (i Göteborg) ett Silviapaket till salu:
Silvia v2, uppgraderad till v3 (2 år gammal och pedantskött) inkl alla originaltillbehör
PID-kit från Auberins (den mest avancerade modellen)
Nakenfilterhållare inkl trippelkorg (Marzocco)
Tamper (tung i aluminium) och tampermatta
Mjölkskumningskanna (50 cl)
Brygghusborste, blindfilter, avkalknings- och rengöringspulver
Pris för allt 4.500:-
 

Tamper

Well-known member
Manhattan! Måste kommentera att detta är en mycket bra deal för den som är intresserad. Lycka till med försäljningen.

Även om PID:ningen på Silvian ger en bra ångfunktion så tar det tid att få ner temperaturen till stabil bryggtemperatur igen även om man flushar hårt. För min morgonmacchiato så fuskar jag med att värma mjölk och skumma med visp.
 

GLC

Well-known member
Varför skall du ha ned bryggtemperaturen så snabbt efter skumning? Skummar du först och brygger sen?
 

Tamper

Well-known member
Normalt så brygger jag först och skummar sen, men det har mer en än en gång hänt att mina middagsgäster bett om mera kaffe och då vill man få ner kokaren till stabil bryggtemperatur så snart som möjligt.

Morgonrutinen beror nog mest på att jag är morgontrött. Min mjölkskvätt tar 11 sekunder i mikron och kräver mindre rengöring....
 

Blue Java

Active member
Hej Blue Java,
PID-kit med monteringsanvisning till Silvian kan du t.ex. köpa från:
http://www.auberins.com/index.php?main_page=index&cPath=6&zenid=2f9536cc24707a34360bed3e787f6824
Jag har just uppgraderat till en dubbelkokare eftersom jag gör mycket mjölkbaserat, så om du är intresserad har jag (i Göteborg) ett Silviapaket till salu:
Silvia v2, uppgraderad till v3 (2 år gammal och pedantskött) inkl alla originaltillbehör
PID-kit från Auberins (den mest avancerade modellen)
Nakenfilterhållare inkl trippelkorg (Marzocco)
Tamper (tung i aluminium) och tampermatta
Mjölkskumningskanna (50 cl)
Brygghusborste, blindfilter, avkalknings- och rengöringspulver
Pris för allt 4.500:-

Jag besökte auberins.com och läste på om PID-kit.
Om installationen står det bl.a "To install the kit, users will need the following: Screw driver, pliers, a socket wrench and small amount of alcohol..."
Invärtes eller utvärtes bruk...
Tack för det fina erbjudandet Manhattan. Jag tror dock det lutar åt en fabriksny Silvia och diverse uppgraderingar efterhand.
Vattenfilter tror jag att jag struntar i. Rejäla avkalkningar med jämna mellanrum borde räcka, även i en kalkhaltig stad som Uppsala...
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,692
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp