Problem med HX/E61

brengen

Well-known member
Jag har under den senaste tiden råkat ut för tre problem med min Quickmill Vetrano som är en HX-maskin med E61-grupp.

Problem 1
Under en tid har puckarna varit väldigt blöta (ligger mer eller mindre en liten sjö ovanpå). Förr var de torra och när jag stängde av bryggningen ”forsade” vatten ut ur gruppen? (röret som går från gruppen ner i spillbrickan). Numera rinner det lite klent. Back-flushningen är också mycket klen nu jämfört med tidigare.
Avkalkning råder tyvärr inte bot på detta och inte heller vanligt rengöringsmedel för espressomaskiner.

Problem 2
Andra problemet är att gruppen inte blir tillräckligt varm utan att jag först kör igenom vatten med pumpen. Detta oavsett om maskinen varit på i 15min, 30min eller flera timmar. Den så kallade vattendansen som är vanligt för en HX existerar alltså inte på min maskin iom att vattnet inte når upp till tillräcklig temperatur. Misstänker att vattnet inte kommer in i värmeväxlaren utan att jag först kör igenom lite med pumpen. Verkar även som att vattnet försvinner ur värmeväxlaren då maskinen stått på länge även om jag primat den.
Avkalkning fixar tyvärr inte detta heller.

Problem 3
Och så det tredje problemet som dök upp efter senaste avkalkningen.
Maskinen har stått på 30-40min. Mätaren visar fullt tryck (1,1-1,4bar) i kokaren. Öppnar jag ångvredet så försvinner ångan på 1s och trycket går ner på noll. När värmeelementet sen värmt upp kokaren fungerar den som vanligt igen, dvs mätare visar fullt tryck och ångan finns där.

Tacksam för tankar och ideèr vad dessa fel kan bero på och hur man åtgärdar dem.
 

Mayhem

Well-known member
Maskinen har stått på 30-40min. Mätaren visar fullt tryck (1,1-1,4bar) i kokaren. Öppnar jag ångvredet så försvinner ångan på 1s och trycket går ner på noll. När värmeelementet sen värmt upp kokaren fungerar den som vanligt igen, dvs mätare visar fullt tryck och ångan finns där.
Symptom med "falskt tryck" känns som att det kan vara vacuumbrytaren som fastnat i stängt läge...?
 

Marv

Well-known member
Jag kan inte hitta någon förklaring som löser alla problem på en gång.
Det låter som om du nyligen avkalkat, när gjordes det gången innan ?

Jag tror att problem 1 och 2 hör ihop, och att de beror på att gruppen inte blir varm. Detta kan bero på flera saker. Jag hade problem med att gruppen först blev varm vid start men sedan sjönk tempen, det visade sig vara övertrycksventilen som strulade och läckte vilket gjorde att det kom in luft i HX slingan. När maskinen är igång och varm, prova att lossa på mutten på toppen av grupphuvudet, men försiktigt, om det kommer luft/vattenblandning så har det kommit luft i HX slingan.
 

Pac

Maskindoktorn
Ser man på "kompisen" börjar bli sliten, bra jobbat Brengen!!!! :cool: Maskiner skall användas och inte stå som prydnadssaker.

Speciellt med tanke på att du varit nogrann med avkalkning och renligheten så är inte det här några större problem att fixa. :)

Quickmill Vetrano som är en HX-maskin med E61-grupp.
Japp det är en E-61-liknande grupp, men jag tror inte att det är Faema som gjort den. För att få tillbaks din kompis i "matchdugligt" skick kommer du att vara tvungen att byta lte slitdelar. Det är viktigt att du får tag på delar till just din grupp så köp inget för än du vet att det är delar som passar till Quickmill. Faema delarna passar nog inte...

Problem 1
Under en tid har puckarna varit väldigt blöta (ligger mer eller mindre en liten sjö ovanpå). Förr var de torra och när jag stängde av bryggningen ”forsade” vatten ut ur gruppen? (röret som går från gruppen ner i spillbrickan). Numera rinner det lite klent. Back-flushningen är också mycket klen nu jämfört med tidigare.
Det är slitytan mot leva-axeln på den undre delen av gruppen som slitits ner. För att få den att släppa trycket bättre räcker det att byta slitutan(som är skruvad på ventilen....). Men om du aldrig varit där tidigare så hade jag bytt hela ventilmekanismen inkl. alla slitytorna. Det är totalt tre ventiler och tre fjädrar du behöver byta. Ta dig en titt på levaaxeln också. Den kan också vara sliten.

Problem 2
Andra problemet är att gruppen inte blir tillräckligt varm utan att jag först kör igenom vatten med pumpen. Detta oavsett om maskinen varit på i 15min, 30min eller flera timmar. Den så kallade vattendansen som är vanligt för en HX existerar alltså inte på min maskin iom att vattnet inte når upp till tillräcklig temperatur. Misstänker att vattnet inte kommer in i värmeväxlaren utan att jag först kör igenom lite med pumpen. Verkar även som att vattnet försvinner ur värmeväxlaren då maskinen stått på länge även om jag primat den.
Avkalkning fixar tyvärr inte detta heller.
Njaha du, det här kan vara en hel hög med saker som kan spöka beroende på hur maskinen är byggd. Men, jag tror på följande:
Du har en backventil och/eller pump som inte håller trycket. När HX'en värms upp skapas det ett övertryck. Om backventilen/pumpen inte är tät så släpps vattnet ut bakvägen. Det resulterar i att översta delen av HX-slingan(och gruppen????) ångfylls och cirkulationen i slingan bryts.

Om maskinen har en backventil så måste den bytas. Om den inte har en backventil så är det pumpen som börjar bli sliten.

Problem 3
Och så det tredje problemet som dök upp efter senaste avkalkningen.
Maskinen har stått på 30-40min. Mätaren visar fullt tryck (1,1-1,4bar) i kokaren. Öppnar jag ångvredet så försvinner ångan på 1s och trycket går ner på noll. När värmeelementet sen värmt upp kokaren fungerar den som vanligt igen, dvs mätare visar fullt tryck och ångan finns där.
Jag tror att Mayhem har rätt, det är nog "vakuum breaker" som fastnat i stängt läge. Byt den till en ny.


Med tanke på att du använder maskinen en del skulle jag tippa att både kranarna för te/skum, thermostat, vattenventiler och gruppen i övrigt är slitna. Så jag hade nog tagit chansen att ge den en helrenovering när den ändå är isärplockad.
 
Senast ändrad:

brengen

Well-known member
Tackar för alla tipsen.

Tycker själv att jag varit ganska flitig med avkalkning men onekligen har det varit en del kalk i maskinen då jag tidigare haft problem med ångröret som haft svårt att hålla tätt. Detta har dock gått att åtgjärda med ordentlig avkalkning.

Maskinen är 4 år gammal och har använts mycket så det är väl kanske inte konstigt att den börjar bli sliten.

Hur som helst, dags att börja jaga reservdelar.
 
Topp