Använd en apparat + iPhone för att mäta smaken på ditt kaffe - vetenskapligt!

Taz_1999

Member
Chasing the Perfect Cup of Coffee with Science @*Gizmodo

"ExtractMoJo is, very simply, a refractometer paired with the universal brewing control chart, an updated version of the original chart from the 1960s. MoJoToGo repackages the ExtractMojo software into a superhandy iPhone app."

http://gizmodo.com/5642561/seeking-mojo-chasing-the-perfect-cup-of-coffee-through-science

I inlägget finns förresten mycket intressant information, tex att man gjort ett stort smaktest i USA gällande hur man gillar sitt kaffe och ritat ett diagram över det, den "universal brewing chart" som nämns ovan. Det finns även ett boktips "Everything but espresso" och andra länkar till människor och företag som är till för eller är nördiga perfektionister precis som jag, tex en lång artikel om en pizzamakare.)

Någon som provat apparaten? :)
 
Senast ändrad:

Tobias Abrahamsen

Well-known member
Jepp!
Etter mange år med kaffe/espresso har dette apparatet forandret mitt kaffe-liv på kort tid. Jeg har nå hatt den i noen måneder, og kaffe av alle typer er bedre enn noen sinne! Nå er det slutt på overekstrakterte (bitter) og underekstrakterte (sur) kaffe. Nå treffer jeg "sweet spot"! Den universelle standarden er Gold Cup standarder som er det gjedende for de europeiske og amerikanske kaffeorganisasjonene.

Jeg var en av de heldige som fikk være i Oslo under Nordic Barista Cup og blant annet høre foredraget til oppfinneren av ExtractMoJo.
 

Forumstatistik

Trådar
14,664
Inlägg
155,700
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp