Vilken maskin ska vi välja?

ylvas

New member
VI har tänkt köpa oss en espressomaskin men är helt nybörjare på detta. Tänkte att vi skall ha en helautomatisk och maxpris är ca 5000:-

Kanske skall lägga till att jag dricker latte och sambon espresso eller americano (tror jag det heter)

Allt tips mottages tacksamt!!!!
Ylva
 

Bengan

Well-known member
Jag funderade på helautomatisk när jag skulle köpa maskin, men det blev en halvautomatisk istället. Det jag kom fram till i min reserch var att Jura verkar göra bra maskiner.
 

hne

Well-known member
är det inte mycket krångel att mala, packa etc..?

Jovisst är det pill med malning, tampning och temperatursurfning, men hur ska man annars få ngt som kan konkurrera med mediokra caféer? Jag har hittils inte sett ngn helautomat som lyckats. Nyservade toppmodeller från jura inräknade.

De 30s extra det tar att själv tampa och så vidare, det räknar jag som meditation. Om skillnaden mellan 30s automatkaffe och 1min handjagat gör skillnad I om koppen hinns drickas, ska man då verkligen dricka kaffe eller finns det ngt bättre sätt att hantera stress och trötthet?

Oj vad jag låter som en gnällig livsnjutare! Jag hade personligen gått på gaggia med prisvärdändra uppfattning, vi har sånna på jobbet.
 

Gholam

Well-known member
5000:- räcker inte bara till kaffe i klass med mediokra caféer utan även bra caféer, förutsatt att man har bra kaffe. Gaggia Classic och Rancilio Rocky eller något snarlikt, på blocket, går på nästa halva den summan... Och så himla meckigt är det inte. Helautomater tar ju också sin tid. Man måste fylla vattentanken och tömma sumplådan och fixa bryggenheten när den krånglar (de kan göra det ibland) och så måste man köra rengöringsprogram någon gång i veckan och avkalkning en gång per halvår (ungefärligt)...
 

Bengan

Well-known member
är det inte mycket krångel att mala, packa etc..?

Det var jag rädd för också. När man bara läser här och inte har testat själv verkar det både svårt och krångligt, men så är det inte. När du blir van går det snabbt och blir oftast bra. Det tar inte många minuter att göra sitt morgonkaffe, ska du skumma mjölk tar det några minuter till. Jag har inte ångrat mig. Men det beror ju lite på vad man är ute efter, jag tycker det är kul med pysslet.
 

AndersSt

Well-known member
Men det beror ju lite på vad man är ute efter, jag tycker det är kul med pysslet.

Utan att ha några faktiska belägg för det så tror jag att män (pojkar) ofta uppskattar själva hantverket (och prylarna) minst lika mycket som själva kaffedrickandet. Jag var också inne på helautomat eller kapselbryggare först men efter att bl a läst här så fastnade jag för en halvautomat (Rancilio Silvia och Minimoka M-203). Att mala, tampa och pyssla ger mig så mycket mer än att bara trycka på en knapp. Och kaffet blir godare.

Nu sneglar jag redan på Giotto, Vibiemme, Izzo..... var ska det sluta..?
 

Mayhem

Well-known member
Inget kaffe jag druckit från en helautomat har kommit i närheten av en okej semi-auto på instegsnivå förutsatt kvarn och vaken barista. Resultatet blir visserligen konsekvent utan större insats från operatören, men vad hjälper det när resultatet blir konsekvent mediokert?

Att komma hit och fråga vilken helautomat man skall köpa är lite som att svära i kyrkan. Är man stammis på ett forum som detta är man antagligen ganska intresserad av kaffe och ovillig att kompromissa med smaken. Detta är därmed inte riktigt rätt ställe att fråga efter råd om helautomater, då det enda vi kan rekommendera är att inte köpa någon utan satsa på en semi-auto maskin och kvarn istället!

Nu sneglar jag redan på Giotto, Vibiemme, Izzo..... var ska det sluta..?
Antagligen med en maskin signerad La Marzocco eller Kees van der Westen... ;)
 
Senast ändrad:

Kaffekrooken

Active member
Instämmer med föregående talare...
Inget kaffe jag druckit från en helautomat har kommit i närheten av en okej semi-auto på instegsnivå förutsatt kvarn och vaken barista. Resultatet blir visserligen konsekvent utan större insats från operatören, men vad hjälper det när resultatet blir konsekvent mediokert?

Att komma hit och fråga vilken helautomat man skall köpa är lite som att svära i kyrkan. Är man stammis på ett forum som detta är man antagligen ganska intresserad av kaffe och ovillig att kompromissa med smaken. Detta är därmed inte riktigt rätt ställe att fråga efter råd om helautomater, då det enda vi kan rekommendera är att inte köpa någon utan satsa på en semi-auto maskin och kvarn istället!


Antagligen med en maskin signerad La Marzocco eller Kees van der Westen... ;)
 

Bengan

Well-known member
Att komma hit och fråga vilken helautomat man skall köpa är lite som att svära i kyrkan.

Jag håller inte alls med. Det är klart du kan fråga här om helautomatiska maskiner! Problemet är bara att det inte är så många här som har såna. Men det har funnits och frågan dyker upp lite nu och då så använd sökfunktionen.
 

Gholam

Well-known member
Jag håller inte alls med. Det är klart du kan fråga här om helautomatiska maskiner! Problemet är bara att det inte är så många här som har såna. Men det har funnits och frågan dyker upp lite nu och då så använd sökfunktionen.

Jag har faktiskt kvar min Saeco helautomat som jag numera (sedan jag gått över till semi) har på jobbet (kontoret). Det går inte att ha en semi utanför ett kök. Däremot går det ganska bra med en helauto. Jag använder endast prima bönor (J&N, Waxholm, daMatteo, Åre) och kaffet blir helt ok och då jämför jag med Zoegas bryggkaffe, nyöppnat och nybryggt. Jag körde med presskanna en längre tid och använde en Rancilio Rocky som kvarn men fick faktiskt aldrig till det. Det smakade helt enkelt inte bra. Fråga mig inte varför. Har aldrig provat en aeropress med det ser ut att vara för bökigt för kontoret. Då kör jag hellre med en helautomat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,670
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp