Trasig maskin?

Ost

New member
Hej hej allesammans!

Först vill jag bara påpeka att jag är ny - både till kaffemakandets värv och det här forumet. Har jag klantat mig med trådens placering eller något liknande - förlåt! Now, to the matter at hand:

Är sedan ungefär en månad tillbaka stolt ägare till min första espressomaskin - en Gaggia Espresso från 2003 (har bifogat en bild om ni behöver identifiera maskinen) som jag fått i födelsedagspresent. Espressoverksamheten här hemma har gått dugligt och maskinen har gått bra fram tills alldeles nyligen.

För några dagar sedan när jag skulle starta pumpen på min maskin fick jag för det första inte ut något vatten (tanken var fylld, ja) och istället för det hemtrevliga brummande ljudet av pumpen hördes ett helvetiskt, högt, starkt surrande. Jag befarar att något har gått sönder. Jag har ingen aning vad som kan ha orsakat detta, då jag - så vitt jag förstått - behandlat maskinen precis som man ska.

Jag bör tillägga att maskinen fick sig en genomgång av en vän till min mor innan jag fick den, och att den som sagt har fungerat utmärkt tidigare. Jag har som hastigast tittat in i maskinen, men vågar mig verkligen inte på någon form av hemmareparation. Eftersom maskinen är köpt begagnad saknar jag dessutom alla former av garanti.

Enda möjligheten som kvarstår är då betald reparation.

Detta leder till några frågor:

Vad kan det vara som har gått sönder? Kan något ha fastnat i maskinen? Den står under en hylla på vilken jag har mina kaffeprylar? Kan en böna eller smula eller liknande ha trillat ner i tanken när jag fyllt på vatten och fastnat i maskineriet?

Vad kostar det att utföra en reparation?

Och, till slut, var ska jag vända mig för att få maskinen lagad?

Är otroligt tacksam för svar!

Här är en bild på maskinen i fråga, för övrigt. Sorry för den stora filstorleken.
 
C

crema

Guest
tror nog inte att det är en böna iaf. har du inte filter i vattentråget? vad det skulle kosta är nog svårt att svara på innan man vet vad det är. det skulle underlätta för oss att komma med tips om var du skall vända dig om vi vet var du bor.
ja just det välkommen till forumet :)
 

Large

Well-known member
Kör maskinen några sekunder och ta sedan bort elsladden ur eluttaget ! Öppna den och leta efter tecken på vattenläckor i form av pölar, vattendroppar, eller torkmärken. Hittas inget uppenbart så beror det hela troligtvis på kalkproblem eller så har pumpen givit upp. Maskinen är gammal och vibrationspumpar är förbrukningsvaror.

När kalkades maskinen av senast och hur gjordes isf detta ? Även om maskinen nyligen är avkalkad så kan en kraftigt kalkad maskin ha släppt kalkavlagringar och fått pumpinfarkt. Om det inte går att pumpa något vatten öht genom maskinen kan en sådan infarkt vara riktigt jobbig att åtgärda. Nedplockning i beståndsdelar och syrabad anbefalles isf.
 

Ost

New member
Ho ho ho. Så löste det sig ändå. Öppnade upp maskinen och slangen till pumpen hade lossnat. Fånigt enkelt att fixa.

Tråden kan låsas.
 

Forumstatistik

Trådar
14,663
Inlägg
155,693
Medlemmar
19,363
Senaste medlemmen
IsseBisse
Topp