Rancilio Silvia - På eller av?

Affekaffe

Member
Några funderingar...

Hur länge låter ni eran maskin (Rancilo Silvia) vara igång innan ni kör första skottet?

Om man gör en kopp med ca 2 timmars intervall under dagen (totalt 5 koppar), är det bäst att låta maskinen stå på hela dagen? eller stänga av den mellan varje skott?
 

hne

Well-known member
Jag provade för ett tag sedan slå på min kalla Silvia v3, vänta i 2h och sedan göra en cappuchino. Elmätaren i uttaget (kjell&co kan!) visade på 5% duty cycle har jag för mig, vilket även vid 1.2kW inte blir många öre ström. Sen dess räknar jag Silvian som en lite kraftigare glödlampa energimässigt.

Hur länge jag brukar ha igång den? Drygt en kvart innan första koppen, men då flushar jag rätt friskt för att tvinga upp gruppen i högre temp snabbt. Egentligen är det för kort tid, men jag vill ju ha mitt kaffe nyss!
 

Affekaffe

Member
Då är det ju inte mkt att bråka om energimässigt iaf, men hur bra är det för själva maskineriet att stå på en hel dag (ca 9 - 18) i sträck?

Känner igen mig i "kaffe nyss".
 

PF013

Well-known member
Jag har för mig att jag mätte upp snittförbrukningen på min till 60W. Jag brygger morgon, lunch och kväll och har den på från 06:30 till 22:00. Timer is the shit!
 

Tamper

Well-known member
Principiellt så tycker jag att maskiner skall vara avstängda när de inte används.

Min Silvia med PID ( elektronisk temperatureglering) har följande förbrukning:

En maxeffekt på 1100W, men det är ganska ointressnt.

När den är uppe i temp så är förbrukningen cirka 50Wh

Efter ett skott med flushing och rengöring som drar cirka 4 dl vatten så går det åt cirka 40Wh tills temperaturen är stabil igen.


Jag tycker att elförbrukningen är försumbar i jämför med allt annat som drar ström hemma hos mig.
Vintertid så hjälper ju överskottsvärmen till att värma huset och då ser jag det inte som nån kostnad alls.
 

speakman

Active member
Någon fler än jag som funderat på att isolera maskinen? Som det är nu "läcker" den ju rätt stora mängder värme som egentligen inte behövs utanför. Med bättre isolering borde man få ner förbrukningen rätt rejält kan jag tänka mig.
 

Mayhem

Well-known member
Någon fler än jag som funderat på att isolera maskinen? Som det är nu "läcker" den ju rätt stora mängder värme som egentligen inte behövs utanför. Med bättre isolering borde man få ner förbrukningen rätt rejält kan jag tänka mig.
Isolera hela maskinen har jag aldrig hört talas om någon som gjort, men det är inte ovanligt att isolera ångkokaren på en värmeväxlare eller dubbelkokare. Bryggkokare bör man däremot inte isolera, med den ökade latensen blir det svårare för en PID att hålla korrekt temperatur och jag antar att det även tar längre tid att temperatursurfa en maskin med termostat (om den inte är justerbar och man då sänker temperaturen).
 

Large

Well-known member
Som Mayhem redan påpekat, jag tror också att det är en dålig idé.
Tempsurfning är redan PITA oisolerat.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,471
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp