Säljes: Mazzer 600 G

martink78

Well-known member
Tyvärr inte spekulant, men nyfiken på konstruktionen, för mig ser det nämligen ut som att den undre malskivan drivs via en rem? Innebär det att kvarnen skulle kunna modifieras så att den blev mer Vesalab lik för att minimera spillet?
 

Mathias

Well-known member
Jag tror inte det blir mindre spill. Tanken med konstruktionen känner jag inte till men effekten blir dels lägre varvtal på malskivorna, dels frikopplas motorn helt från malskivorna.

Jag köpte den i tron att det var en M100, behöll den i samlingen för framtida projekt då jag bedömde den som vansinnigt enkel att modifiera till "doserless" samt även utan horisontal transportväg för det malda kaffet. Jag har en lång lista på framtida projekt som aldrig verkar bli av därav ett flertal annonser just nu.

Kvarnar finns det som sagt gott om:

 

martink78

Well-known member
Ja det var just det där med att slippa horisontell transport jag tänkte på, en hel del kaffe samlas ofta på den vägen..
Hmm.. jag skall visa min fru den där bilden när hon tycker 4 kvarnar är för mycket.. ;)
 

GLC

Well-known member
Jag gjorde precis samma här martink78 :)

Dock sa hon: "Han kanske har hus och inte lägenhet"

Jag tolkar det som att när vi skaffar hus så är det fritt fram för kvarnsamlandet :D
 

Mathias

Well-known member
Nope, inget hus här inte. Ca 70M². Allt utom SJ'n har samlat damm i källaren. Den gamla Major'n är såld liksom Eureka kombin längs till höger Den nyare Major'n är skrot. Säljaren la den i en kartong, tejpade igen och lämnade in hos posten. Den har fått en smäll så kraftig att malgradsjustering inte går att rubba, gängorna är förmodligen helt deformerade.

Eureka kombin till vänster är til försäljning liksom MDX'en och Mazzer 600 G. Kvar blir SJ och K60.
 

Mathias

Well-known member
Ja det var just det där med att slippa horisontell transport jag tänkte på, en hel del kaffe samlas ofta på den vägen..
Hmm.. jag skall visa min fru den där bilden när hon tycker 4 kvarnar är för mycket.. ;)

Det finns bilder på min SJ där jag tagit bort "golvet" i tunneln så det går att göra. På 600 G bedömmer jag det som ännu enklare men jag har ju redan min SJ och planerar att sätta fart på K60 kvarnen.
 

martink78

Well-known member
Jag gjorde precis samma här martink78 :)

Dock sa hon: "Han kanske har hus och inte lägenhet"

Jag tolkar det som att när vi skaffar hus så är det fritt fram för kvarnsamlandet :D

Se till att det är ett stort nog hus, jag får nämligen höra att vi behöver ett större hus, "för alla kaffesaker"... :D
 

martink78

Well-known member
Det finns bilder på min SJ där jag tagit bort "golvet" i tunneln så det går att göra. På 600 G bedömmer jag det som ännu enklare men jag har ju redan min SJ och planerar att sätta fart på K60 kvarnen.

Var hittar jag de bilderna? Har ju en SJ och att modifiera den så tunneln försvinner vore verkligen trevligt..
 
Topp