Val av maskin

rickardpo

Member
Har sökt lite om val av maskin och tittat på följade Quick Mill Cora ,Domobar junior HX eller BFC Junior Plus jag har mycket svårt att vällja .
Mina rutiner är en dubbel espresso på morgon och på kvällen en dubbel och en singel med skumad mjölk till min fru .
Det kanke inte är så mycket skummande men vill inte heler stå och vänta på maskinen att den ska bli varm så kom gärna med lite tips.
 

exxy19

Well-known member
Bezzera BZ07 kan jag rekommendera. Det är också en HX-maskin men har elektriskt uppvärmt brygghuvud och är klar att använda på 8 minuter enligt Stoll-espresso där jag köpte min maskin.
 

Sir Anselm

Well-known member
Problemet med väntan på att maskinen ska bli varm löser man lätt med en programmerbar timer. Så mitt tips blir vilken maskin som helst° samt en timer =)

° inte vilken som helst, men någon av de som nämnts blir nog bra! ;)
 

rickardpo

Member
Vad kalas brygghuset i Dalla corte Mini ?.
Har den rotorpump ?.
E61 husen cirkulerar det bara vatten där när man kör en shot eller blir det för värmt ?.
 

jrylander

Well-known member
E61 är uppvärmd med vatten hela tiden så att mängden metall i den gör att vattnet inte kallnar på vägen igenom. Vattnet rinner igenom tack vara värmeskillnaden mellan botten och toppen i kokaren, det är ingen pump som går.
 

MrNoOne

Well-known member
De 3 maskiner du nämde är alla HX maskiner med "traditionellt" E61 brygghus. De tar alltså alla minst 40 min att värma upp för att kunna dra ett bra skott. har själv en Domobar Super och har provat att dra ett skott vid cirka 30 min uppvärmning, "lampan som skall visa "OK" hade slocknat för länge sedan. Det gör jag inte om igen.

Men håller med dig, att köra mogonkaffet blir rutin. Man vaknar, går upp och sätter på maskinen medens man fixar med annat. Kvällstid/eftermiddag är alltid ett tråkigt kapitel om man är toksugen och måste vänta den där timmen för att allt skall bli varmt.

Provade att köra morgonkaffet med maskin inkopplad på timer, men Clas O timer för 400 spänn löste ut när den drog igång :) Så, sätter på den manuellt.
 

rickardpo

Member
Finns det någon snabbare maskin typ dubbel kokaren Från Vibeme domabar eller Dalla eller dom med det andra brygghuset om det heter E90 eller E91.
 

Sir Anselm

Well-known member
Provade att köra morgonkaffet med maskin inkopplad på timer, men Clas O timer för 400 spänn löste ut när den drog igång :) Så, sätter på den manuellt.

Då var det en kass timer, min fungerar perfekt även med båda kokarna igång...

Finns det någon snabbare maskin typ dubbel kokaren Från Vibeme domabar eller Dalla eller dom med det andra brygghuset om det heter E90 eller E91.

Tror det är marginell skillnad i snabbhet faktiskt. Om något så kan jag tänka mig att de dyrare maskinerna är långsammare eftersom de ofta har större kokare och mer metall. Jag tyckte La Pavoni Professional var snabb, men den har ju andra begränsningar...
 

Mayhem

Well-known member
Hitta en maskin som verkar bra lite mer pengar bara frågan om det är vär att lägga 4000kr på en PID och en rotationspump ?.
Rotationspump är alltid trevligt för att få ner ljudnivån. PID är guld på dubbelkokare, men om det är värmeväxlare du tittat på är det i stort sett menlöst.
 

lolgun

Well-known member
jag sj använda en timer från Mr Ohlson och tycker det fungera utmärkt. Jag har ett dubbelkokare med rotationspump och den börja varje dagen kl 0600 som mina fru vill ha hennes första cappa vid 7 tiden. Har ingen problem alls med det och med timeran och maskin stängs av varje kväll kl 1930 eller så. Vad jag gilla mest med mina maskin är det går att stänger av en kokare när jag behöver inte koka mjölk. Bäst är om jag behöver mjölk tas det bara 6 min att vara värmt igen.

Det kosta, men det var vart. Izzo Duetto har jag. . . .
 

Kaffekrooken

Active member
Jag har en Quckmill Andreja Premium (Cora) som jag är supernöjd med, Har haft den i 14 månader. Den är igång dagligen. I slutet av oktober 28-31, ska jag vara med maskinen på vin och matmässa i Åbo i Filand och köra espresso nonstop. Då får vi verkligen se vad den går för. Klarar den det, så klarar den vad somhälst.
 

Forumstatistik

Trådar
14,658
Inlägg
155,673
Medlemmar
19,355
Senaste medlemmen
peter.ohlsson
Topp