Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 25 till 30 av 30
    Citat Ursprungligen postat av Coffea-Arvensis Visa inlägg
    ungefär, men dom var bra på annat också.
    Som en coneiseur/gourmet guide/butler ungefär.
    När var det så menar du? Runt förra sekelskiftet? Efterkrigstiden?

Senior Member Coffea-Arvensiss avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    När var det så menar du? Runt förra sekelskiftet? Efterkrigstiden?
    ingen full koll på det, troligen runt efterkrigstiden fram till den tidpunkt Barista blev synonymt med någon som kan göra Espresso.

men om vi skall återgå till tråden..
    har du pengarna till det så tror jag att detta är något du i vilket fall kan få bra hjälp av:

http://www.thebaristacamp.com/

Det är ju inte i sverige eller på svenska, men det brukar i alla fall kunna finnas en och annan svensk där.
    "-Gott kaffe växer på Buskar."

ingen full koll på det, troligen runt efterkrigstiden fram till den tidpunkt Barista blev synonymt med någon som kan göra Espresso.
    Bara nyfiken, för barista har väl i modern tid alltid varit synonymt med den som kan göra espresso, snarare än att han skulle vara en hotellconcierge?

Reg.datum
    okt 2009
    espresso har vad jag vet alltid varit en viktig del, men med bemärkelse på del.
    Här däremot, verkar det som det endast är espresso delen som ingår..

men det viktiga är kanske igentligen att folk känner sig nöjda med den benämning dom själva använder sig av.

espresso har vad jag vet alltid varit en viktig del, men med bemärkelse på del.
    Här däremot, verkar det som det endast är espresso delen som ingår..

men det viktiga är kanske igentligen att folk känner sig nöjda med den benämning dom själva använder sig av.
    Ja, innan espressomaskinen gjorde sitt intåg i Sverige (jag är så pass gammal att jag fått bryggkaffe med handskummat mjölk på krogen när jag beställt cappuccino, så sent som i början av 90-talet), så fanns nog inte begreppet i var mans mun. Att en barista skulle ha varit benämning på en som skopar färdigmalet kaffe i en kaffebryggare ter sig ju rätt absurt.

Det problem du pekar på, rätta mig om jag har fel, verkar vara ett icke-problem egentligen eftersom den nyare typen av bryggbar (t ex Koppi, Drop mfl) har både espressomaskin och manuell bryggstation. De anställer baristor och stödjer baristakulturen. Kvar finns då kedjor som kallar den som kranar kaffe på en espressomaskin, utan att lyckas prestera önskat resultat men ändå innehar titeln.
    Det är ett problem i vissa länder, där man ibland väljer att skilja på barista och coffee maker, och vissa baristor i tredje- och fjärde vågen frångått titeln då begreppet fullständigt vattnats ut på kvalitetsinnebörd.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Jay Visa inlägg
    Ja, innan espressomaskinen gjorde sitt intåg i Sverige (jag är så pass gammal att jag fått bryggkaffe med handskummat mjölk på krogen när jag beställt cappuccino, så sent som i början av 90-talet), så fanns nog inte begreppet i var mans mun. Att en barista skulle ha varit benämning på en som skopar färdigmalet kaffe i en kaffebryggare ter sig ju rätt absurt.

Det problem du pekar på, rätta mig om jag har fel, verkar vara ett icke-problem egentligen eftersom den nyare typen av bryggbar (t ex Koppi, Drop mfl) har både espressomaskin och manuell bryggstation. De anställer baristor och stödjer baristakulturen. Kvar finns då kedjor som kallar den som kranar kaffe på en espressomaskin, utan att lyckas prestera önskat resultat men ändå innehar titeln.
    Det är ett problem i vissa länder, där man ibland väljer att skilja på barista och coffee maker, och vissa baristor i tredje- och fjärde vågen frångått titeln då begreppet fullständigt vattnats ut på kvalitetsinnebörd.
    yepp!

...lite som optimisten som en gång i tiden döpte torrado snabbkaffe till just kaffe.

Liknande ämnen

1. Hur blir man vän med Export?
    Av johey i forum Hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 08:05
  2. Hur man egentligen gör
    Av mts i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:34
  3. Hur gör ni egentligen?
    Av gogol i forum Hantverket
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 00:13
  4. Ja, hur gör man egentligen?
    Av Bowman i forum Hantverket
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 12:43
  5. Illy pods i en Gaggia - hur gör man egentligen?
    Av fredrikv i forum Hantverket
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 15:51

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •