Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 17 till 24 av 34
    Frågar du mig är nog det bästa att köpa en enklare kvarn och manuell espressomaskin, och sedan öva hemma men en billig kaffesort för att få till rätt crema och textur på mjölken. Kolla youtube, där finns mängder med resurser som du dessutom alltid kan gå tillbaka till och repetera om du vill.

Ingångskostnaden blir ju högre, men å andra sidan så har du ju plötsligt en bra kaffemaskin hemma på köpet

Nu är ju det här svaret ganska sent och tråden egentligen ganska gammal, så du har förhoppningsvis redan löst ev. kurs eller ett jobb. Hur gick det?

Junior Member Acke37s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Såg inte din fråga förrän nu, men jag sökte en utbildning på komvux ett tag efter gymnasiet med inriktning barista så nu praktiserar jag på DaMatteo får väl se vad som händer efter det...
    I himlen kan man segla E-jolle och göra espresso samtidigt

Senior Member Coffea-Arvensiss avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    för att bli en riktig barista, ska du kunna mycket mer än att tillverka en god espresso...
    ...dock inte någon som fattat det.

men vill du bli en typ "svensson" barista finns det troligtvis bra utbildningar för det.

vill du däremot bli en äkta barista, är det första du skall göra att utbilda dig till butler/betjänt och kanske gå en barista utbildning samtidigt,
    då kommer du att ha grunderna till en bra barista, sen är lokalkännedom en annan del av barista jobbet.
    Du skall veta vad det bästa av allt finns, och även vara bäst på att tillaga det.

Kanske inte vad du var ute efter, mer av en liten tanke bara...
    Senast redigerat av Coffea-Arvensis den 2011-11-21 klockan 20:34.
    "-Gott kaffe växer på Buskar."

Gott kaffe

God espresso och trevlig service räcker gott och väl. Självklart ska man veta vad man serverar och kunna sin utrustning. Vill man bli guidad i stan får man väl gå till turistkontoret. Men kanske ska komplettera med en butlerutbildning. Verkar nice! http://www.butlersguild.com/ Men knappast något som en barista bör lägga energi på.

Citat Ursprungligen postat av Coffea-Arvensis Visa inlägg
    för att bli en riktig barista, ska du kunna mycket mer än att tillverka en god espresso...
    ...dock inte någon som fattat det.

Reg.datum
    okt 2009
    Citat Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
    God espresso och trevlig service räcker gott och väl. Självklart ska man veta vad man serverar och kunna sin utrustning. Vill man bli guidad i stan får man väl gå till turistkontoret. Men kanske ska komplettera med en butlerutbildning. Verkar nice! http://www.butlersguild.com/ Men knappast något som en barista bör lägga energi på.
    Jag syftade mer på vad en barista var från början, innan det blev en hardcore espresso grej... ...men jag fattar vad du menar, ville bara poängtera det.

Junior Member Acke37s avatar
    Reg.datum
    aug 2010
    Ordet barista är väl vad jag förstått bartender på italienska, sedan vad det innebär att vara bartender i Italien det har jag ingen koll på men förutsatt att det är liknande vad vi har här så är ju kanske inte kaffe det som står i centrum direkt även om kaffementaliteten ofta är väldigt annorlunda i Italien.

Bara min synvinkel ang. vad barista var från början ;P

Ska väl tilläggas att när det gäller barista så som vi ander ordet här, idag så har C-A en poäng. Service är alltid underskattat.
    I himlen kan man segla E-jolle och göra espresso samtidigt

Citat Ursprungligen postat av Coffea-Arvensis Visa inlägg
    Jag syftade mer på vad en barista var från början, innan det blev en hardcore espresso grej... ...men jag fattar vad du menar, ville bara poängtera det.
    Vad jag vet så är väl baristan den som pysslat med espresso. Uttrycket kommer väl från Italien och syftar väl på mannen i baren, som har utbildning på espressomaskinen och drinklistan. Vad menar du att baristan var från början?

Reg.datum
    okt 2009
    ungefär, men dom var bra på annat också.
    Som en coneiseur/gourmet guide/butler ungefär.

Liknande ämnen

1. Hur blir man vän med Export?
    Av johey i forum Hårdvara
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-06-28, 08:05
  2. Hur man egentligen gör
    Av mts i forum Hantverket
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 20:34
  3. Hur gör ni egentligen?
    Av gogol i forum Hantverket
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 00:13
  4. Ja, hur gör man egentligen?
    Av Bowman i forum Hantverket
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-12-22, 12:43
  5. Illy pods i en Gaggia - hur gör man egentligen?
    Av fredrikv i forum Hantverket
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-27, 15:51

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •