Hur blir man barista egentligen?

Coffea-Arvensis

Well-known member
God espresso och trevlig service räcker gott och väl. Självklart ska man veta vad man serverar och kunna sin utrustning. Vill man bli guidad i stan får man väl gå till turistkontoret. Men kanske ska komplettera med en butlerutbildning. Verkar nice! http://www.butlersguild.com/ Men knappast något som en barista bör lägga energi på.

Jag syftade mer på vad en barista var från början, innan det blev en hardcore espresso grej... ...men jag fattar vad du menar, ville bara poängtera det. :)
 

Acke37

Member
Ordet barista är väl vad jag förstått bartender på italienska, sedan vad det innebär att vara bartender i Italien det har jag ingen koll på men förutsatt att det är liknande vad vi har här så är ju kanske inte kaffe det som står i centrum direkt även om kaffementaliteten ofta är väldigt annorlunda i Italien.

Bara min synvinkel ang. vad barista var från början ;P

Ska väl tilläggas att när det gäller barista så som vi ander ordet här, idag så har C-A en poäng. Service är alltid underskattat.
 

Jay

Well-known member
Jag syftade mer på vad en barista var från början, innan det blev en hardcore espresso grej... ...men jag fattar vad du menar, ville bara poängtera det. :)

Vad jag vet så är väl baristan den som pysslat med espresso. Uttrycket kommer väl från Italien och syftar väl på mannen i baren, som har utbildning på espressomaskinen och drinklistan. Vad menar du att baristan var från början?
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
När var det så menar du? Runt förra sekelskiftet? Efterkrigstiden?

ingen full koll på det, troligen runt efterkrigstiden fram till den tidpunkt Barista blev synonymt med någon som kan göra Espresso. :p

men om vi skall återgå till tråden..
har du pengarna till det så tror jag att detta är något du i vilket fall kan få bra hjälp av:

http://www.thebaristacamp.com/

Det är ju inte i sverige eller på svenska, men det brukar i alla fall kunna finnas en och annan svensk där. :D
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
espresso har vad jag vet alltid varit en viktig del, men med bemärkelse på del.
Här däremot, verkar det som det endast är espresso delen som ingår..

men det viktiga är kanske igentligen att folk känner sig nöjda med den benämning dom själva använder sig av. :)
 

Jay

Well-known member
espresso har vad jag vet alltid varit en viktig del, men med bemärkelse på del.
Här däremot, verkar det som det endast är espresso delen som ingår..

men det viktiga är kanske igentligen att folk känner sig nöjda med den benämning dom själva använder sig av. :)
Ja, innan espressomaskinen gjorde sitt intåg i Sverige (jag är så pass gammal att jag fått bryggkaffe med handskummat mjölk på krogen när jag beställt cappuccino, så sent som i början av 90-talet), så fanns nog inte begreppet i var mans mun. Att en barista skulle ha varit benämning på en som skopar färdigmalet kaffe i en kaffebryggare ter sig ju rätt absurt.

Det problem du pekar på, rätta mig om jag har fel, verkar vara ett icke-problem egentligen eftersom den nyare typen av bryggbar (t ex Koppi, Drop mfl) har både espressomaskin och manuell bryggstation. De anställer baristor och stödjer baristakulturen. Kvar finns då kedjor som kallar den som kranar kaffe på en espressomaskin, utan att lyckas prestera önskat resultat men ändå innehar titeln.
Det är ett problem i vissa länder, där man ibland väljer att skilja på barista och coffee maker, och vissa baristor i tredje- och fjärde vågen frångått titeln då begreppet fullständigt vattnats ut på kvalitetsinnebörd.
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
Ja, innan espressomaskinen gjorde sitt intåg i Sverige (jag är så pass gammal att jag fått bryggkaffe med handskummat mjölk på krogen när jag beställt cappuccino, så sent som i början av 90-talet), så fanns nog inte begreppet i var mans mun. Att en barista skulle ha varit benämning på en som skopar färdigmalet kaffe i en kaffebryggare ter sig ju rätt absurt.

Det problem du pekar på, rätta mig om jag har fel, verkar vara ett icke-problem egentligen eftersom den nyare typen av bryggbar (t ex Koppi, Drop mfl) har både espressomaskin och manuell bryggstation. De anställer baristor och stödjer baristakulturen. Kvar finns då kedjor som kallar den som kranar kaffe på en espressomaskin, utan att lyckas prestera önskat resultat men ändå innehar titeln.
Det är ett problem i vissa länder, där man ibland väljer att skilja på barista och coffee maker, och vissa baristor i tredje- och fjärde vågen frångått titeln då begreppet fullständigt vattnats ut på kvalitetsinnebörd.

yepp! :D


...lite som optimisten som en gång i tiden döpte torrado snabbkaffe till just kaffe. ;)
 

Forumstatistik

Trådar
14,630
Inlägg
155,464
Medlemmar
19,330
Senaste medlemmen
Klosse
Topp