Hur blir man barista egentligen?

Acke37

Member
Hej!
Jag har det senaste åren snöat in mig totalt på kaffet, och då jag går sista året i gymnasiet så går ju tankarna på vad man vill göra. Eftersom kaffet tar mer och mer av min tid hemma så kommer ju baristayrket såklart upp på listan, så min fråga är helt enkelt: hur går det till?
Jag är mest intresserad av att göra det i Göteborg då det är där jag bor för tillfället, men jag är flexibel ;)
 

mts

Well-known member
knalla in och charma till dig ett jobb på ett café, jobba hårt, var seriös och se till att få gå kurser/utbildningar och den dag då du verkligen har björnkoll på allt du sysslar med, ja då kan du nog titulera dig barista. Eller så går du den korta vägen som så många andra och kalla dig själv barista bara för att du gör espresso och ibland häller lite mjölk i den också... det är en smaksak :)
Du bor ju förresten i gbg, in på DaMatteo och fråga om Matts har tid för lite vägledning, han (och de flesta andra där) är verkligen seriösa när det kommer till den biten, i mitt huvud är det stor skillnad på en som är barista jämfört med cafépersonal, på samma sätt som att alla servitörer/-triser inte är sommelierer... eller att alla arbetare inte är förman... eller att alla kockar inte är Gusteau.
 

Acke37

Member
Ok, ingen som har koll på några som har bra kurser? googlade och kom fram till att det finns en del som säger sig ha baristakurser, men duger det med några såna och en massa övning eller är det något speciellt man ska satsa på?

mts: Håller helt klart med om att det är enorm skillnad på att hälla upp kaffe till kunder några gånger eller att faktiskt vara en barista. händer ju titt som tätt att det står nån på ett café med en namnbricka som det står barista på och sen klämmer de ut en espresso på två sekunder som dessutom smakar mer som te än kaffe...
 

onyman

Well-known member
Jag håller med MTS, strunta i kurserna till en början (de är dyra och/eller riktade till amatörer) och statsa stenhårt på att charma till dig ett JOBB. Försök att hänga här och på andra forum så mycket du kan för att snappa upp mer kunskap, öva hemma, smaka mycket kaffe, försök diskutera kaffe med så många du bara kan.
 

Acke37

Member
ok, då kommer vi till nästa fråga i så fall, hur hittar man caféjobb? som ni kanske märker så är jag vansinningt ovetande när det gäller det här :unsure:
 

MrNoOne

Well-known member
Platsannonser?

Det blir till att knata runt och fråga caféer om de behöver nytt folk. Kolla Espresso House och liknande kedjor, de anställer ju nytt folk på löpande band. Jag har "undersökt lite" på egen hand och intervjuat personalen på 3 olika EH för att fråga hur det går till. Tydligen så får de en timmes utbildning framför maskinen och vips, så är de baristor. Om de visar framfötterna får de lära sig mala och kan titulera sig seniorbarista. Vad deras "master barista" titel inkluderar ytterligare vet jag inte.

Det finns annars kurser som dessa:
BARISTA PRO INTENSIV, Bli en diplomerad barista!
http://www.swedencoffeeschool.se/baristaprointensiv.html
 
Senast ändrad:

Jay

Well-known member
om du fortfarande går i skolan skulle jag nog kontakta t ex DaMatteo och berätta som det är, du är intresserad i att investera tid och passion för att lära dig ett yrke du kan känna yrkesstolthet i men vet inte vart du ska vända dig. Har de några timmar till en sån som dig?

Det är alltid bäst att lära sig på plats, dels för att man måste bara komma igång och lära sig, men också för att varje arbetsplats har sina egna små måsten. Tyvärr kan de största ambitioner bli grusade om du går till fel arbetsplats, eftersom du kanske inser att många fuskar i praktiken. Du vill inte gå till ett kafé för att lär dig barista yrket, om dess främsta krav är att du ska ha slips och veta hur mycket mjölk det är i en latte samt vilka fixie bikes som är inne just nu.
 

mts

Well-known member
var beredd på att få diska i ett par månader också, det är en del av charmen med att börja nerifrån.
 

Acke37

Member
Tackar för svaren, kanske blir en sväng till DaMatteo i helgen om jag har tid, kan ju inte påstå att det är mycket av en uppoffring, även om jag inte får ut mer av besöket än en kopp kaffe :p
 

sydkan

Member
Att göra gott kaffe handlar inte om utbildning, självklart måste man veta grunderna. Men utbidlning och titlar är inte viktigt.

Gör en god kaffe utan krusiduller och håll käften bara. Jag har jobbat med kaffe i 15år och är heligt trött på kaffekännare som rättar mig när jag gör kaffe. Sen när de dricker sin latte tycker de ofta det är det bästa de druckit!
 

idea

Well-known member
En bra grundkurs är faktiskt Kahls Espresso Bas-kurs på deras rosteri ute i Högsbo. Några timmar en kväll där man får de absoluta grunderna som man kan bygga vidare på. Kostar inte så mycket heller. Såg att de just nu inte har några kurser på gång men om man kan få ihop några fler så kan de säkert ordna en kurskväll.
 

AJ

Well-known member
Dra och backpacka i centralamerika. Gå baristautbildning hos Anacafe i Guatemala City för en tvåhundring och besök lite olika plantager runt om i länderna. Ett lite dyrare men roligare alternativ :).
 

Jay

Well-known member
Café Nero i London är en kedja, Café Nero (jag är ganska säker på att den heter så) i Stockholm är en enskild italienare som kör Moak. Tveksamt om de har fem dagar...
 

Mr99

New member
Frågar du mig är nog det bästa att köpa en enklare kvarn och manuell espressomaskin, och sedan öva hemma men en billig kaffesort för att få till rätt crema och textur på mjölken. Kolla youtube, där finns mängder med resurser som du dessutom alltid kan gå tillbaka till och repetera om du vill.

Ingångskostnaden blir ju högre, men å andra sidan så har du ju plötsligt en bra kaffemaskin hemma på köpet ;)

Nu är ju det här svaret ganska sent och tråden egentligen ganska gammal, så du har förhoppningsvis redan löst ev. kurs eller ett jobb. Hur gick det?
 

Acke37

Member
Såg inte din fråga förrän nu, men jag sökte en utbildning på komvux ett tag efter gymnasiet med inriktning barista så nu praktiserar jag på DaMatteo :lol: får väl se vad som händer efter det...
 

Coffea-Arvensis

Well-known member
för att bli en riktig barista, ska du kunna mycket mer än att tillverka en god espresso...
...dock inte någon som fattat det.

men vill du bli en typ "svensson" barista finns det troligtvis bra utbildningar för det.

vill du däremot bli en äkta barista, är det första du skall göra att utbilda dig till butler/betjänt och kanske gå en barista utbildning samtidigt,
då kommer du att ha grunderna till en bra barista, sen är lokalkännedom en annan del av barista jobbet.
Du skall veta vad det bästa av allt finns, och även vara bäst på att tillaga det.

Kanske inte vad du var ute efter, mer av en liten tanke bara...
 
Senast ändrad:

Henrik

Administrator
Forumpersonal
Gott kaffe

God espresso och trevlig service räcker gott och väl. Självklart ska man veta vad man serverar och kunna sin utrustning. Vill man bli guidad i stan får man väl gå till turistkontoret. Men kanske ska komplettera med en butlerutbildning. Verkar nice! http://www.butlersguild.com/ Men knappast något som en barista bör lägga energi på.

för att bli en riktig barista, ska du kunna mycket mer än att tillverka en god espresso...
...dock inte någon som fattat det.
 
Topp