Läcker vatten i ångröret FF X1

Hej
Är det någon som vet vad man kan göra om det läcker/rinner vatten ur ångröret när jag gör espresson?

Det droppar lite redan när jag slår på maskinen. När den står redo i ångläget så pyser det lite ånga hela tiden.

Detta problem blir bara värre och värre, och som sagt. Nu rinner det vatten ur ångröret när jag gör espresson.

Maskinen är avkalkad regelbundet. ( jag är den enda ägaren.)

Tack på förhand!
 

lupoo

Well-known member
Det finns en o-ring packning på ångventilen som kan behövas bytas. Kan även finnas en del kalkavlagringar (trots avkalkning) på själva nålen i ventilen, det tråkigaste alternativet är om ventilen har tagit skada av allt för hård "efterdragning".

För att få loss ventilen måste man lossa på den "låsskruv" som sitter inne på själva axeln. Lättas är det att först öppna de två skurvarna i frontplåten (där knapparna och mätaren sitter), då kan man titta in i maskinen. Tag sedan in lång och smal skruvmejsel (spårmejsel tror jag att det är) och för in i hålet som finns intill ångröret. Lossa skruven för att sedan kunna skruva ut vredet och hela ventilen följer med.

Lycka till!
 

Blue Java

Active member
Det blev med tiden en hel del skruvande i min gamla X1:a (som gått vidare till annan ägare) och då var det stjärnskruv på den lilla skruven...
 
Nu har jag skruvat. o-ringen såg helt ok ut. Men jag bytte den iallafall men det blev tyvärr inget bättre. Jag kan tänka mig att nålen på själva ratten är lite skadad eller om det kan vara skadat där nålen går i mot? Men jag vet inte hur jag ska gå vidare. någon som har något förslag. Jag funderar på om man skulle kunna plugga igen själva ångan. Då kan jag ju iallafall göra en espresso. Eller skulle man kunna svarva till spetsen på nålen? Jag provar att lägga upp en bild på nålen.
- ja just det, stjärnmejsel fick jag använda på min maskin ;)
 

Bilagor

  • mail.jpeg
    mail.jpeg
    4 KB · Visningar: 18

lupoo

Well-known member
Prova att göra ren både själva nålen (tror inte att Du behöver plocka fram svarven, lite lätt slipning bör räcka) och inne i ventilen. Själv har jag använt en "topps" som "laddats" med lite citronsyrevatten för att lösa upp ev. kalk i ventilen. Sedan skölja och fila lite med en liten rundfil.

I min över 10 år gamla X1:a så sitter ventilen med en spårskruv...;)
 
Det går inget vidare. Jag har fått bort mycket kalk smuts i själva ventilen med hjälp av topps.
Men tyvärr inte bra. lite bättre men inte alls bra. Vad göra nu??
Kollade kvittot, köpt 2008-05 garantin varade i 2 år.
 

sjöbod

Well-known member
Slipa nålen med mycket fint våtslippapper korn 1000 eller finare med roterande rörelse, alternativt Karborundum på tygtrasa.
Sedan gäller det att slipa sätet som nålen går in i. Som att slipa in ventiler i topplocket på en förbränningsmotor.
Problemet här om jag förstått saken rätt är att du inte kan slipa sätet med själva nålen eftersom den måste ligga dikt an i sätet under själva slipprocessen.
Så det blir att hitta något som liknar nålen så mycket som möjligt, ex. vis en blompinne i trä som har liknande diameter. tryck först in pinnen i sätet relativt hårt
och rotera därefter pinnen för att forma den till nålens utseende. Ta ut pinnen fäst lite av ovannämnda våtslippapper genom att rulla på det, gärna lite trälim
emellan. rotera därefter pinnen åt det håll som gör att pappret kläms fast på pinnen. Alternativt mätta pinnen med karborundum efter att du format den enligt ovan. snurra den sedan för att slipa. gör därefter rent.

Det här har jag bara gjort på motorer och oljepumpar till motorcyklar, men det har fungerat utmärkt.

Lycka till !
 
TACK!!!..för alla värdefulla tips. Nu har jag äntligen fått i ordning på maskinen.
Det måste ha berott på djupa märken inne i själva ventilen. Det blev inte tätt förrän jag borrade med ett borr i ventilen. (det fick bli lite special så att inte gängorna på ventilen skulle ta skada, men det gick till slut.
Tack än en gång.
 

Forumstatistik

Trådar
14,632
Inlägg
155,468
Medlemmar
19,331
Senaste medlemmen
ca.nord
Topp