Teknik att brygga i en pressobryggare, lite annorlunda.

Macki2000

New member
Under en skogspromend fick jag en idé. Kaffe, clover och mycket annat fick mig att brygga på det här sättet. Resultatet är bra.
Jag skulle vilja veta vad ni andra tycker? Den samlade erfarenheten på forumet är stort har jag märkt efter ha läst några trådar.

Nåväl kolla filmen, prova och bedöm!

/Markus


Sorry, fel del av forumet. Kanske en mod. kan flytta.
 
Senast ändrad:

GLC

Well-known member
Beprövat, inte helt ovanligt. Tycker det blir bra, kan bli lite sumpigt längs kanten uppe när man drar upp filtret bara.

Överlag bra men lite bökigare.
 

rotlas

Well-known member
Har också testat metoden efter rekommendationer men föll aldrig riktigt för den. Det här med att trycka ned filtret var nytt för mig däremot. Är det istället för att röra och/eller är det någon form av syresättning av kaffet? Jag undrar också varför du bara låter den dra i 60 sekunder - är det finmalt kaffe du har i den där burken? Varför då? Liknar lite aeropress fast utan tryck och tätt filter. Berätta gärna mer!
 

Macki2000

New member
I just den burken var det en blandning av finmalt och bryggmalt. Jag är inte så petnoga hur länge det får dra. Runt en minut passar bra när man har stor andel kaffe mot vatten.
Just kemin i kaffebryggning är inte min starka sida. Jag har bara tittat lite på den delen. Just därför postade jag filmen här på forumet för att få lite info om dom delarna. Jag kan tänka mig att luften blandar bra och kyler kaffet någon grad.
Det är just iden som är tilltalande och att kaffet blir gott.
 

rotlas

Well-known member
Det är alltid roligt med alternativa bryggmetoder! Kylning av vattnet låter lite otäckt men det kanske går att undvika med förvärmning av kannan. Jag har aldrig vågat mala finmalet för min presskanna pga det grovmaskiga filtret. Har du jämfört smaken med andra bryggmetoder tex mokabryggare?
 

Macki2000

New member
Smaken är helt annorlunda än kaffet från en mokabryggare. Mokabryggt kaffe har en bränd ton i sig medan den "upp och nedvända" metoden ger ett mer runt kaffe utan den kraftig bittra smaken.
Jag tycker inte låg temp låter farligt. Egna erfarenheter säger att det blir en mjukare smak. Perfekt på morgonen!
 

Forumstatistik

Trådar
14,677
Inlägg
155,786
Medlemmar
19,371
Senaste medlemmen
Intäkt
Topp